בטרם צפירה

הקדמה

בינואר, לקראת יום השואה הבינלאומי, התיחסו אביב ומנואל בתוכניתם "קול ברלין" לתהליך העובר על בני הדור השלישי, הן בגרמניה והן בישראל ואיך בא החיבור ביניהם לידי ביטוי.

הדברים שנאמרו בתוכנית, היו חשובים ביותר וכמובן שעוררו אצלי דברים משלי, כך שהתישבתי לכתוב כתגובה, את ההרהורים שעלו בי. העליתי אותם בסוף דבריהם.

מתוך הדו-שיח שנוצר, עלתה גם הרשימה שנת שרות באושוויץ, שעם כל המטען שיש לי נגד אותם נאצים ארורים, עדיין אני חושבת שאפשר ללמוד גם דברים טובים מצאצאיהם.

למנואל היו הערות/מחשבות על תגובתי:

כגרמני, הקורא ושומע דברים אלה לראשונה, היה מנואל מופתע מהבדלי הגישה בין הדור השני – שזו אני והדור השלישי – הוא ואביב, כמו גם מהשנאה המושרשת בישראל כלפי גרמניה והשפה הגרמנית.

אביב הסביר לו שאין זה בשליטתנו, היות וכך גדלנו וחונכנו.

מנואל מצא את העובדה שאני מוחלת לבני הדור השלישי, כמעוררת מחשבה.

לקראת ציון יום השואה בישראל, החליטו אביב ומנואל לדון בנושא כדי לבחון את נקודות המבט השונות של הדורות וביקשו להעלות את הרהורַי, כשורדת בת הדור השני לשואה.

תשובתי/הסברי:

זה אך טבעי שקרבנות השואה ישנאו את אלה שפשעו בהם ואפילו את בני-בני-בני-בני-בניהם. צוּוֵינו לזכור את עמלק (שפשע בישראל עת עברו במדבר), והנאצים הרי הושוו אצלנו לעמלק. אמר מי שאמר, שמי שאינו זוכר את עברו – אין לו עתיד. נו, באמת. עתיד תמיד יש, השאלה איזה. מבחינתי, לשמר את העבר ללא סינון מה שאבד עליו הכלח ואינו רלבנטי יותר – זה לא מוביל אותנו לעתיד טוב יותר. יש לזכור את העבר, אבל צריך שזה יהיה גם במידתיות, לטעמי. תעשיית האבל והטיסות לפולין, מיותרים מבחינתי ואינם תורמים לנו. עלינו לשאול את עצמנו מה התקדם ובמה גישרנו בין העמים. האם הפולנים לא שונאים אותנו יותר?

את השנאה לתליינים הנאצים הנחילו קרבנות השואה לצאצאיהם. זו הסיבה שגדלתי בצל השנאה הזו, כולל האימה הממש פיזית לדרוך על האדמה הארורה שהכחידה שליש מֵעַמי. אני מקוה שמנואל מבין, שכאשר פקודות הרצח, הפשע וכו' ניתנו בשפה הארורה ההיא, הרי שכל צליל שלה מעביר את מאורעות העבר בקרבנות השואה וזה חלחל גם אלינו, בני הדור השני. לשמוע "האלט!" או "אכטונג!" (ותמיד זה בקול צעקה פקודתית מחרידת אברים), בשבילנו זה ישר מריץ בנו את הסרט של חקירות, עינויים קשים וכמובן אנו רואים את סופנו – אם בכדור מרצחים, אם בגז, אם בכל מיני המיתות המשונות שהמציאו המרצחים הנתעבים. אי אפשר לשכוח את העדויות הנוראיות, המצמררות, על ניפוץ ראשיהם של ילדים על קירות לנגד עיני הוריהם חסרי הישע. איך מתמודדים עם הכאב הנורא?

יחד עם כל משקע העבר הזה, אני בהחלט מבדילה בין אלה שעשו את המעשים בפועל – הסבים של הדור של מנואל – לבין נכדיהם. בנוגע לילדי המרצחים – דור ההורים של מנואל – הנושא עדיין אינו סגור אצלי. אני מניחה שכמוני, גם הם גדלו לחושך השנאה של הוריהם לכל הזרים, בעיקר ליהודים. גם להם יש משקעים משלהם, מהם אין הם מסוגלים להתנתק. לא שאני מסכימה עם זה, כמובן, אך אני מסוגלת להבין אותם, אם כי לא נראה לי שזה יוביל אותי להתחבר אליהם.

מכר ישראלי בן גילי, המתגורר בארץ ההיא מזה כשלושה עשורים, סיפר לי שעל אף השנים הרבות שלו שם, הרי שהוא חש את הזרות ואת העוינות כלפיו מאותם גרמנים, בניהם של הנאצים. אני ממליצה לא להכנס עכשו לנושא ש"לא כל הגרמנים היו נאצים באותה תקופה". מי שהיה חסיד אומות עולם והציל יהודים – כל הכבוד לו על ששמר על צלם האנוש שבו. להעיר שזה לא צריך להיות משהו יוצא דופן, אלא טבוע בנו? הנה, הערתי. אני מתיחסת לאלה שראו, ידעו, אך בחרו לשתוק ולהעלים עין. אני רואה בהם שותפים לפשע.

אם מדברים על אשמה – אני יכולה להאשים רק את אלה שעשו את המעשים, את הדור הארור ההוא, כולל אלה שראו ושתקו. אינני רוצה וגם לא מוכנה להאשים אחרים על מעשים שלא עשו וכל פשעם הוא שנולדו לאותם מרצחים.

לכן, אין זה מדויק לומר שאני מוחלת לבני הדור השלישי. אין כאן שאלה של מחילה בכלל, כי מה פשע הדור השלישי שסביו היו מה שהיו? אני יכולה לומר שאני בהחלט מסוגלת לתקשר עם בני הדור השלישי ללא מטען השנאה והאימה שאני חשה כלפי המרצחים – סביהם. יחד עם זאת, כפי שאמרתי קודם – לגבי בני המרצחים – אינני בטוחה שאני מסוגלת להתמודד איתם. עדיין לא, כנראה. אף שכמובן, אין הם אשמים במעשי הוריהם, הם בכל זאת נתפשים אצלי כאויבים, כאויבַי, כי אני מניחה שגם הם חונכו על ידי הוריהם הארורים לחושך השנאה שחשו אלה כלפי היהודים, בני עמי. קשה כשאול השנאה.

אני יודעת שבזמן השידור ברדיו, קראתי את דברַי בחימה שפוכה, זו המבעבעת בתוכי כלפי המרצחים בעַמי. אפשר לשמוע בבירור איך שפכתי חמתי על הגויים אשר ידעתי מתוך מה שהורי הנחילו לי. זה היה מתוך אותם מקומות אפלים הטבועים בצאצא של קרבן. מקומות שאינם מניחים לסלוח או לשכוח. יחד עם זאת, השתדלתי לא להעביר את תחושותי לבנַי, כדי שאלה לא יגדלו בצל השנאה והאימה, כמוני. בביקורם בארץ ההיא, לפני מספר חודשים, הם חוו אותה אחרת ממני. מטֶבע הדברים. אולי במנין הדורות הם נחשבים כ"דור שלישי לשואה", אך נראה לי שאין הם סובלים מטראומות, כמו בני דורי. לשאלתי, ענה אביב בשידור כי אינו חושש לגור שם, אין לו את הפחדים שלי.

תמצית הדברים שודרו בקול ברלין וניתן להאזין להם בפודקאסט של התוכנית מתאריך 9.4.10.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • בראשית  On 13 באפריל 2010 at 9:49

    "בכל דור חייב אדם לראות כאילו הוא יצא ממצרים" זהו הזכרון היהודי, זהו העבר שמוביל לעתיד… האם מדובר על מחילה לפרעה ובני עמו על ששיעבדו את בני ישראל ועינו אותם 400 שנה? לא!
    השנאה ושמירת הטינה מחד, והמחילה או אי המחילה מאידך אינם דיון בכלל הזכרון הוא שחשוב. ובגלל שבשנותיה הראשונות של גרמניה (המערבית והמזרחית כאחת) היתה הדחקה של האירועים, גדל בה דור שלישי שחלקים רבים ממנו חוזרים לאותם שורשי הרוע שידע העולם לפני 70-80 שנה.
    מצווה עלינו דור שני ושלישי, להעביר את הזכרון של הורינו/והורי הורינו באותה הדרך שבה מעביר העם היהודי את סיפור יציאת מצרים, ומוסיף סיפורי כל דור לאותה "הגדה" לא "אגדה" כי "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו" וזו הזכירה שעוזרת לנו בעתיד… וזה מתחיל בעמלק: "זכור את אשר עשה לך עמלק" ולא "שנא את העמלקים בגלל מה שהם עשו לך"… המצווה להרוג את העמלקי היתה רק לדור הכיבוש וההתנחלות, שסופו במלוכת שאול, מאותו הרגע אין מצווה להרוג בהם אלא רק לזכור את אשר עשו אולי כדי שנלמד לזהות את מי שמזנב בנו כדי להזיק לנו…
    ובימי זכרון, שבין זכרון יציאת מצרים, לזכרון השואה, לזכרון חללי צה"ל צריך רק לחבר את הנקודות לקו ההסטוריה…

  • בראשית  On 14 באפריל 2010 at 0:15

    חשבתי שלמדור פמיניסטי כמו זה שכאן כדאי שיהיה קישור לפוסט הבא:http://www.tofes630.com/blog/?p=514
    באותו העניין…
    ובעניין אחר הקשור לנושא הפוסט שימי לב לתמונת הצלמת במדי חיל האויר (לזרת השמאלית שלה)…

    • שרון הר פז  On 20 באפריל 2010 at 2:02

      תודה על הקישור, מעניין היה לקרוא על הצלמת. התמונה שלה במדי חיל האויר בהחלט "עושה לי את זה", אם כי לא הבנתי את ענין הזרת השמאלית

      • בראשית  On 20 באפריל 2010 at 9:05

        🙂 בשנות השלושים והארבעים הסימן המוסכם על לסביות ועל הומוסקסואלים להכרות מרחוק היתה טבעת על הזרת, לסביות על הזרת השמאלית הומוסקסואלים על הזרת הימנית…

  • שרון הר פז  On 20 באפריל 2010 at 16:43

    אה, אוקיי! מודה ומתוודה שלא ידעתי. שמחה ללמוד דברים חדשים. זו ידיעה בהחלט חשובה! הבחורה מכוחותינו! איזה יופי! תודה לך!

Trackbacks

  • […] לפנינו על השולחן. בגלוי. איך אפשר שלא? אני מספרת להם על התוכנית שעשינו ב"קול ברלין" ובה נגענו בנושא של שינוי היחס של הדורות בישראל כלפי […]

  • By לא עוד! « הוזה מִלִים on 19 באפריל 2012 at 13:16

    […] בטרם צפירה Rate this: Share this:טוויטרLike this:אהבתיהיה הראשון שאוהב את הpost. […]

  • […] שידרנו על היום הזה וגם אחר כך, ביום הזכרון לשואה אצלנו, דנו בַּנושא הכאוב בְּהבט של היחסים בין בני הדור השני (הצאצאים הישירים של […]

כתיבת תגובה

