ויעשו בקסמיהם

הרהורים ואלתורים להופעת טריו גלעד חצב

מיילסטון גן שמואל 8.4.11

אילתור א':  Going Far (גלעד חצב)

שמתי עליה עין. היא לא שמה עלי. אולי הופעת ג'אז תרכך אותה? אני הרי תמימה ומלאת תקוה כל הזמן…

"את ממש לא רוצה להכנס לזה", מיעצת לי חברה משותפת המכירה אותה מאז ימי הגנון העליזים שלהן, "היא שומעת כל היום פאריד אל אטראש ואום כולתום, ג'אז ממש לא הקטע שלה."

"את רוצה להגיד לי שהיא לא תהיה מוכנה לנסות? בכל זאת אנחנו בְּנות שְׁנָתונים משיקים", אני תוהה.

"הבה אגדיר זאת כדלהלן", מנסה החברה להיות דיפלומטית, "זו אינה כוסית העראק שלה, בסדר?"

נו, שוין, אני מבינה שעלי לסגת, עראק אינה גם הכוסית שלי…

——-

אילתור ב': ברית עולם (מתי כספי)

גלעד מתמוגג בפייסבוק מ"ברית עולם" שמתנגן ברדיו ומעדכן כי השיר הזה הכי אהוב עליו משל מתי כספי ולכן זוכה לעיבוד בהופעה הקרובה.

"מתי כספי? אוי ואבוי!!! לא סובֶּלת אותו!!!" אני מגיבה בעדינותי כי רבה.

"את הביצוע שלנו תאהבי!" פוסק הוא. הבטיח וקיים: הצלילים שניגנה השלישיה בתגבור שני הנגנים האורחים (יונתן גרינשטיין ואלון פרבר) היו מופלאים. כמה קסם הפיקו האצבעות המנגנות!

——-

אילתור ג': בלוזעמק (גלעד חצב)

מעולם לפני כן לא נכחתי בהופעת ג'אז. אמנם אני אוהבת את המוזיקה הזו, אך לא יצא לי. כל מה שאני יודעת על הופעות מסוג זה נובע מהמעט שראיתי בסרטים ובקצת יותר שקראתי בספרים ומסתכם במשפט הכללי הבא: "מרתפי הג'אז החשוכים והעשֵנים". אסוציאציות של צלליות מסבות אל שולחנות קטנים, בירה ניגרת הישר מהחבית ונלגמת בכוסות זכוכית גבוהות, אלכוהול הנשפך כמים (כמו גם על השולחנות והשכנים), סיגריות מסלסלות עשן מתאבך שכמעט מסתיר את הבמה… למזלנו ולבריאותנו אסור העישון בימינו בפומבי.

אילתור ד': קרחאן (אינטרפרטציה על בסיס קרוון של Juan Tizol – Caravan שדיוק אלינגטון ביצע לראשונה)

ישנם קטעי מוזיקה המוכרים לנו מאיפה שהוא, אך אין לנו מושג מי חיבר ומה שמותיהם. פסקול חיינו העלום, אך המלוה אותנו בנאמנות.

"מיילס דייויס", אומר לי הידען שמשמאלי ומזמזם את הנעימה יחד עם הצלילים הנמרצים של הלהקה.

"זה גרשווין", אני קובעת בנחרצות, משמיעה זמזום משלי.

"מה גרשווין!" מבטל ידען ימני, "זה מינגוס!" ידו נעה כמנצחת על המנגינה, "רק שאינני מצליח לקלוט באיזה קצב זה."

נו, טוב, לא ממש ידענים אנו. לשאלת הקהל, מסביר גלעד שזה של אלינגטון, מנוגן בשבע שמיניות ומדגים בקלילות את המקור.

אילתור ה': ברלין (גלעד חצב)

הצלילים שהקדיש גלעד חצב לעיר הזו, זורקים אותי כמה שנים אחורה, לביקור החטוף שלי שם, במקום בו ההסטוריה של העם שלי זועקת מכל פינה. אני מתהלכת בין התזכורות, מאוד לא רגועה, חוששת לעורי.

המוזיקה של גלעד באה ממקום של חיבור, של גישור, של תקוה. אני מתעודדת. לא שאני מתכננת ביקור נוסף היכן שהתופת היכתה בעמי, אך הנגנים מעבירים תחושה של אופטימיות שהאימה לא תחזור. הלואי!

במהלך 2006-7 שהה גלעד בברלין, הקליט והופיע עם הרכב שהקים שם ואף ניגן עם אמנים בעלי שם בינלאומי. הופעת הבכורה שלו בברלין, במהלכה ניגן לראשונה לחנים מקוריים, עוררה הדים רבים וזכתה לתגובות חמות ולנהירת הקהל. חצב אף התראיין בתוכניתו של אביב רוס – קול ברלין.

——-

אילתור ו': ירושלים (גלעד חצב)

כל עוד בלבב פנימה. יש בעיר הזו מין קסם המקדם את פני הבאים בשעריה, משהו בלתי מוסבר, אוירת קדושה. המכונית מטפסת את ההרים סביב לה וכבר בסיבוב מוצא מתרונן לו הלב. בילדותי, היתה גם רכבת שהתפתלה בעליות וגרמה לדפיקות לב מואצות.

ירושלים פנים רבות לה. ירושלים של מעלה, של הכותל, של הקטמונים, של הסרט "רגעים", ירושלים של זהב וגם זו, הנפלאה, של גלעד חצב.

אילתור ז': סיני (גלעד חצב)

שיירת גמלים שועטת באולם הקטן, מפזזת, פעמונים מצלצלים, הרבה אבק, סביב רק חול וחול. האם גמלים יודעים לרקוד דבקה?

——-

אילתור ח': Bloom (גלעד חצב)

אביב. שמחה. אפשר להריח את הפריחה. מקסים, פשוט מקסים.

——-

אילתור ט': נעמה (שלמה בידרמן)

ארץ, חורש סוד ילבשו. הדור הצעיר לצדי תוהה לפשר הצלילים. קטן עלי – הרי גדלתי על השיר. פני הדור הצעיר עוטות ארשת של תמיהה, מעולם לא שמע את זה. מעניין איך זה הגיע אל גלעד ולמה בחר לעבד את השיר העתיק הזה. העיבוד מדהים! שומעים את הכשרון.

——-

אילתור י': Stella by starlight (ויקטור יאנג Victor Young)

היא עומדת לה בדד תחת עץ התות, אור הירח מאיר את פניה שטופות הדמע. המסיבה כבר נגמרה. צליל מתוק מתנגן מתוך הבית הריק, פורט על מיתר חבוי בלב. אני יושבת ממוסמרת, מוקסמת, רוצה עוד.

——-

הדרן: you and the night and the music (ארתור שוורץ)

שרה'לה, הבקיאה בהווי העולם הרבה יותר ממני, קפצה כשסיפרתי לה שניגנו את הנעימה הזו. "Such a great tune!" היא מתלהבת. אכן, אכן! גם אני, גם הקהל – כולנו היינו שבויים בקסם.

הגרסא המאולתרת:

היה קסום!

הנגנים המפליאים בצלילים :

פסנתר: גלעד חצב, קונטרבס: אלמוג שרביט, תופים: איתי מורחי, סקסופון אלט: אלון פרבר, סקסופון טנור: יונתן גרינשטיין


קישורים מומלצים:

  1. האתר של גלעד חצב
  2. טריו גלעד חצב
  3. Stella by Starlight
  4. קרוון של דיוק אלינגטון
  5. מלות השיר נעמה
  6. נעמה בביצוע עפרה חזה (חבל שלא מצאתי את זה של אסתר עופרים)
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

Trackbacks

  • By אטה ג’יימס « הוזה מִלִים on 21 בינואר 2012 at 17:20

    […] פריחה כשהיא שומעת את ג'אניס ג'ופלין? אני ישר חוטפת גזזת ממישהי כזו ונמלטת מיד על נפשי. מבחינתי, מי שג'אניס אינה […]

  • By אטה ג’יימס « הוזה מִלִים on 21 בינואר 2012 at 17:45

    […] פריחה כשהיא שומעת את ג'אניס ג'ופלין? אני ישר חוטפת גזזת ממישהי כזו ונמלטת מיד על נפשי. מבחינתי, מי שג'אניס אינה […]

  • By אטה ג'יימס | הוזה מִלִים on 15 בנובמבר 2014 at 14:11

    […] פריחה כשהיא שומעת את ג'אניס ג'ופלין? אני ישר חוטפת גזזת ממישהי כזו ונמלטת מיד על נפשי. מבחינתי, מי שג'אניס אינה […]

כתיבת תגובה

