טוּ-טִישְׁבָּט הגיע חג לאילנות

זכרון ילדוּת

"כי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ" (ויקרא, י"ט 23)

טור פספוסות וּפספוסים משתרך אחר הגננת בקולות מתרוננים. במאסף, העוזרת שלה. בִּימִיננו את חפירה קטן ובשמאלנו דלי עם שתיל בתוכו. צועדות/ים ברחובות גבעתיים לעבר גבעת קוזלובסקי, בימי טרום מצפה הכוכבים. נחילי ילדודס מגנים נוספים נאספים מכל עבר.

הגננת: "ילדים! כולנו נחפור עכשו גומה! מי יכול להגיד לי בשביל מה?"

גאון של אמא מַתִיק את אצבעו מפיו: "אני-אני!"

הגננת: "כן, דוד!"

הזאטוט מצפצף בעוז: "בשביל לנטוע עץ!"

העוזרת שלה: "יופי, חומד!"

זכרון אמהוּת

"עת לטעת, ועת לעקור נטוע" אמר קהלת (ג' 2)

עוזי קצר על הכתף, תיק עזרה ראשונה על הגב, מלוָה את הגנון לנטיעות. אחמד כבר הכין את המהמורות.

הגננת: "ילדים! כולם להסתדר יפה. כל ילד יתפוס מקום מול גומה."

מרפקים זזים, ידיים דוחפות, רגליים קטנות טופפות לכל עבר, כובעי טמבל מושלכים ארצה.

הגננת: "לא יפה לדחוף! יש מקום לכולם! די, אמרתי!!!"

שורת הטפליא נרגעת. כובעי הטמבל מתבדרים ברוח הקלה.

הגננת: "מי יכול להגיד לי מה אנחנו הולכים לעשות עכשו?"

גאונית של הוריה מרימה אצבע: "לטעת את השתילים!"

העוזרת של הגננת: "יופי, נחמה!"

זכרון סבתאוּת

"ארץ חטה ושעורה, גפן ותאנה ורמון, ארץ זית שמן ודבש" (דברים ח' 8)

"כי האדם עץ השׂדה" (דברים, כ' 19)

תיק מלא כל טוב על זרועי בשביל הנכדים לסעודה שאחרֵי, מטפחת מהודקת היטב לראשי כדי לכסות על אוזני כנגד הרוח העזה, שרה'לה ואני צועדות עם הטף למלא מצוות נטיעות. צריך שוב למלא את היער אחרי השריפות של הישמעאלים.

הגנן (זה גן מודרני): "ילדים! כולם לשיר איתי!" קולו מסתלסל: "כך הולכים הנוטעים!"

אני, משתחלת במהירות עת אוסף הלה אויר לזמר את השורה הבאה וּמַקדימתהוּ: "ועכשו הבנות: כך גם הולכות הנוטעות! רון בלב ואת ביד!"

הגנן: "אכן, סבתא!"

משוש חייה של סבתא מצייץ בגאוה: "סבתא שלי פמיניסטית וגם לסבית!"

אני בודקת כדי לודא ששום שן לא נשרה שלא בעתה. מלים לא קלות להגייה לבן חמש וחצי.

הגנן מלטף את השיער הבהיר: "יופי, נרקיסי! בוא, זוכר את ברכת הנטיעות שלמדנו? רוצה לומר אותה?"

שרה'לה מעבירה יד מלטפת על לחיי: "Well done!" היא אומרת לי בסיפוק, קורצת.

קישורים:

  1. ט"ו בשבט ויקיפדיה
  2. מנהגי ט"ו בשבט
  3. ט"ו בשבט ביהדות הרפורמית
  4. גבעתיים 1958
  5. מות גבעתיים – 5 תחנות
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלי  On 8 בפברואר 2012 at 7:14

    מאוד יפה.סבתא למופת :-))

  • דליה  On 8 בפברואר 2012 at 14:06

    אני זוכרת את הדובי הצמרירי המתוק הזה, את דובי שבט.
    שהדי במרומים שכך חשבתי שקוראים לחג הזה

    איזה סיפורים חמודים!

  • תרצה הכטר  On 13 בפברואר 2012 at 13:12

    מדהים! לא הייתי כאן בט"ו בשבט והשאלה הראשונה ששאלתי את נכדתי, עדי, בת ה-9, עם שובי לכאן, הייתה: "מה עשיתם בבית הספר לכבוד ט"ו בשבט"?
    "עשינו סדר פסח", השיבה עדי.
    "אולי התכוונת לסדר ט"ו בשבט"? שאלתי.
    "כן, נכון, רציתי להגיד סדר ט"ו בשבט" היא השיבה לי.
    "היו גם נטיעות בסדר ט"ו בשבט שלכם"? שאלתי
    "לא, אבל ישבנו בכיתה ושרנו שירים ואכלנו פירות יבשים" היא השיבה.
    ככה מחנכים דור – לשיר ולאכול… בט"ו בשבט.
    תבוא על הגננות ברכה, על קיום הטקס הנטיעות המסורתי…

    • שרון הר פז  On 13 בפברואר 2012 at 13:26

      לוא הייתי במקומך – הייתי מפטרת מיד את הגננת הזו. עצם "סלע קיומנו" אלה הנטיעות. מהו ט"ו בשבט בלעדיהן? אני בשוק, אני בהלם וגם ה-מו-מה, כדברי אורנה בנאי מארץ נהדרת ההיא.
      להלן סיפור המצביע על ההבדל בין הגננות/ים העוסקות/ים בחינוך צאצאינו: יש לי עץ פומלות (תכף אוסיף צילום שלו) בחצר. את הסיפור על איך דוקא עץ זה הגיע אלי במקום עץ התפוזים אותו שלחתי את האפס לקנות בזמנו – אדחה להזדמנות אחרת. בכל אופן, אפשר להבין שאינני אוהבת את הפרי המריר ולכן אני מחלקת אותו לכל מאן דבעי, אם דיכפין ואם לאו. ביקשתי מהגנן של נרקיסי לקטוף מהפרי עבור ילדי הגן. הרי זה ויטמין C. הלה, בפנים מלאי אור ושמחה, הודה לי מאוד והגיב: "הפרי הזה יעשה לילדים רק טוב. הן מבחינת העסיס וגם מבחינת ההתעסקות עם הקילוף – מה שמצוין עבור המוטוריקה העדינה של אצבעותיהם." ואידך זיל וגמור.
      מאן דהיא נהגה לדבר בזמנה בשבחם של מורי ישראל: כנראה שההורים שונאים את ילדיהם מאוד, כי עובדה שהם מוכנים להפקיד את ילדיהם בידי הבלתי ראויים. לא ציטוט מדויק, לא מלה במלה, אך רוח הדברים.

כתיבת תגובה

