פוקוס

תודה ללירן על התמונה שגנבתי לו🙂

במסגרת מסעי אל עברי המוזיקלי, נזכרתי בעידן הלהקות ההולנדיות שבשנות ה-60 וה-70 הצליחו בעולם ובעיקר עשו חיל בישראל. היה גל די גדול כזה, של The Dutch Invasion (גם Nederbeat ו-Nederpop), שהותיר אחריו להיטים גדולים שכבשו את מצעדי הפזמונים אליהם הייתי צמודה אז מאוד. גם אני, כמו עוד כמה מבנות ובני דורי, הנצחתי במחברות מיוחדות את הדרוגים השבועיים והשנתיים. יש לזכור: בזמני לא היתה טלויזיה, ודאי לא מחשב ואינטרנט, כך שלא היה לנו Facebook ולא יכולנו להקדיש את זמננו לטיפוח השדות שלנו ב-FarmTown ודומיו.

היתה תקופה עשירה מוזיקלית מבחינת העשייה של הלהקות בכל רחבי העולם ואלה ההולנדיות הפתיעו לטובה במגוון הסגנונות ובאיכות החומר. הכוונה היא, כמובן, לאיכות החומר המוזיקלי, לא ההוא, שדי ריחף באויר בתקופה ההיא, אך מעולם לא יצא לי לטעום.

אני מזכירה שוב, שבהעדר אמצעי המדיה המשוכללים של ימינו, מקורם של השירים שהגיעו לידיעתי, ברדיו וגם מהשבועון להיטון עליו הייתי מנויה ואת דפיו בלעתי בשקיקה.

אולי משום הנוסטלגיה, אולי משום שאינני מוצאת טעם בשירים המונוטוניים חסרי הנשמה של היום, שהכל ממוסחר, משעמם וחוזר על עצמו לטעמי, אך השירים של פעם יפים בעיני עד עצם היום הזה ולא נס ליחם באוזני.

פוקוס יוצגה (ובכבוד רב) במצעדי הפזמונים בארץ בשני להיטים: "הוקוס פוקוס" (להאזין ולהתפרע חופשי על כל רצפת החדר) ו-"סילביה". הראשון סחף וסחרר ולא עייפתי מלשמוע שוב ושוב (ולרקוד לצליליו ללא הרף) ומזל שהשמיעו רבות. את השני פחות חיבבתי, אך כשקניתי את התקליט (אז עוד היה דבר כזה) ושמעתי את ג'אניס הממיס – התמכרתי לצלילים ולא יכולתי לרוות. זהו אחד הקטעים העדינים הנפלאים המקסימים ביותר. למה לא השמיעו אותו ברדיו? לעורכים הפתרונים.

התקליט הזה, על כל רצועותיו, נוגן ונוגן ונוגן. הוא מלא בקטעים יפים להפליא, כגון Le Clochard, Moving Waves ו-Focus II. חליל, גיטרה, תופים – עושים לי את זה.

אין לי מושג למה, אולי לא הצלחתי למצוא בחנויות התקליטים, אך זה התקליט היחיד שיש ברשותי. בחפירות המעמיקות שחפרתי לכבוד הרשומה הזו, מצאתי ביוטיוב קטעים נפלאים נוספים של הלהקה. ממליצה בכל פה להרכיב אוזניות בפול ווליום, להתרווח ולהקשיב בנחת. שוה ביותר!

חפירות:

♀    פוקוס ויקיפדיה

♀    מנהיג הלהקה Thijs Van Leer  ויקיפדיה

♀    Music of the Netherlands ויקיפדיה

תאוה לאוזניים:

º     פוקוס בהופעה חיה ב-Rainbow Theatre ב-1973 (44:19)

º     הקטע (הלא קצר) Eruption מתוך האלבום Moving Waves (שיצא ב-1971 ונקרא גם Focus II) זמן: 11:55

º     עוד הופעה חיה (1:16:47) מעניינת

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

Trackbacks

  • By The Nits « הוזה מִלִים on 11 באוגוסט 2012 at 12:30

    […] את הרשומה על להקת פוקוס, הבהבה לי בראש להקת מיוחדת אחרת בשם Ekseption וכן שני שירים […]

  • By The Nits | הוזה מִלִים on 17 בספטמבר 2015 at 20:18

    […] את הרשומה שלי על הלהקה ההולנדית פוקוס, הבהבה לי בראש להקת מיוחדת אחרת בשם Ekseption וכן שני שירים […]

כתיבת תגובה

