The Nits

אל ה-Nits, עוד להקה הולנדית מעולה שרק צלילים מעטים שלה הגיעו ארצה, התוודעתי באמצעות התוכנית של אורלי יניב, "מוזיקה", ששודרה בגלי צה"ל לפני הרבה מאוד שנים וחבל שאין היום תוכניות נהדרות כאלו יותר. הקול הערב, המהפנט, של הסולן כבש אותי מהצליל הראשון של Adieu Sweet Bahnhof. פעם, הלהקות הקפידו שלסולן יהיה קול ערב, משום שהיה להם כבוד ליצירה שלהם. עם כל הכבוד שלי לעם הצפרדעים, אני מעדיפה שהללו תשארנה בביצה ותקרקרנה שם, ולא תעצבנה לי את האוזן כשאני מאזינה למוזיקה הנוצרת על ידי בני אדם.

I was introduced to the Nits (an excellent Dutch band whose music was not much played on the radio in Israel, which is a shame) through a radio programme of one of our best presenter, Orly Yaniv. The programme was called "Music", and it was transmitted many years ago. It's a shame that we don't have such great programmes anymore. The soloist's pleasant hypnotizing voice captured me from the first sound of Adieu Sweet Bahnhof. It was in the 70's, when the bands insisted on the soloist to have a good enjoyable voice, because they respected their creations. With all my due respect to the frogs' nation, I prefer that they would stay in the swamp and croak there. I don't need my ear to become annoyed when I listen to music created by human beings.

כשהכנתי את הרשומה שלי על הלהקה ההולנדית פוקוס, הבהבה לי בראש להקת מיוחדת אחרת בשם Ekseption וכן שני שירים מעולים של להקה הולנדית נוספת שהן את שמה והן את שמות שיריה שהזדמזמו לי בגולגולת שכחתי (זה הגיל, כבר לא התרגיל). לקח לי יומיים של חפירות באינטרנט והתיאשות מגוגל ומהויקיפדיה בעברית, עד שעלה לי רעיון לחפש להקות הולנדיות באנגלית ושם נברתי בין האותיות הלועזיות ואכן, הצלחתי ושלפתי את השם הנכון. מה לעשות, כשאין שומעין ברציפות, אז ממרחק של שנים לוקח זמן רב לאתר. למזלי, השם היה לי מוכר ברגע שראיתי אותו וכך יכולתי לשתף אתכן בכיף שחויתי.

When I prepared my post about another Dutch band called Focus, one more special Dutch band was flickering in my head. It was the Ekseption. Two more excellent songs of another Dutch band were flickering in my mind, but neither of them – not the name of that band or the names of its songs I could remember (alas, it's the age). It took me two days of digging in the internet, but nothing. After giving up of Google and Wikipedia in Hebrew, I came up with an idea to search in English for Dutch bands. I delved among the letters and managed to pull out the correct name. What can one do, when you don't hear consecutively, then from the distance of the years it takes a long time to locate what one has in their mind. Fortunately, the name was familiar the moment I saw it, and I could share with you the fun I had hearing this great music.

במהלך השמיעה ביוטיוב, נתקלתי ב-Cars & Cars (הנה המלים כדי שתוכלנה לשיר איתם) שלהם ונזכרתי שזה היה להיט בגלגל"צ (מסיבות מובנות), כמו גם Drive הנפלא של ה-Cars.

While listening on YouTube, I found the Nits' great song Cars & Cars (here are the lyrics for your pleasure to sing along) and I remembered it was a hit on the Israeli radio. Another hit I found was the Cars' wonderful hit Drive.

בימים ההם הכרתי רק את שני השירים הללו של ה-Nits, כי מלבדם לא השמיעו אחרים ברדיו בארץ. בכל אופן, אלה שני השירים שנשארו לי בזכרון ולא בכדי. מזל שיש יוטיוב כדי להתענג ולעמוד על טיבם של מה שלא ידעת. במהלך הסרת הלוּטֶה והקורָה מבין עיני וגילוי מכלול היצירות של ה-Nits, נתקלתי בעושר מפתיע. כמובן ששמחתי על כך, משום שיצא לי להתוודע אל שירים נפלאים שעושים כיף בנשמה ומה כבר אני מצפה ממוזיקה, אם לא זאת? במקרה הזה, אני מעדיפה לא לחשוב על ההפסד שבעבר לא השמיעו יותר שירים שלהם ומעדיפה להתרכז בשמיעת מה שגיליתי. הנבירה השתלמה, משום ששירים נוספים הבליחו לי בזכרון, אם כי בודדים. אני זוכרת באופן מעומעם ששמעתי גם את Radio Shoes (הנה המלים) ואת Two skaters (הנה המלים) [שניהם נפלאים, כמו שאר השירים של ה-Nits], רק לא היכן. אני מניחה שגם אלה באחת מתוכניותיה של אורלי יניב הדגולה. אולי, אם אחטט בהקלטות שלי מאותם הימים, אמצא…

היה נחמד לגלות את Port of Amsterdam (הנה המלים) הולנדים, נו, איך לא ישירו על עיר הבירה שלהם? כשראיתי את שם השיר, הייתי בטוחה שמדובר בזה של ז'אק ברל והסתקרנתי לבדוק מה זה, איזו פרשנות הם נתנו לזה. אז זה לא Dans le Port D'Amsterdam ההוא, אלא משהו אחר לגמרי ויפה בפני עצמו.

יש הבדל בין תקליטי האולפן שלהם לבין הביצועים בהופעות, המוקפדים והנפלאים אף הם, אך שונים. הם עשו עיבודים חדשים וגרסאות מיוחדות להופעות, כמו Woman Cactus הנפלא (איך הפעמונים עושים את השיר!). מישהו אמר פעם באכזבה גדולה על להקה מסוימת (אינני זוכרת מי, אחרת הייתי מציינת), שהם נשמעים בהופעות כמו הקלטותיהם באולפן. לא הסכמתי עימו, משום העדפתי את הקלטות האולפן ולא סבלתי לשמוע הקלטות מהופעות חיות, היות שבדרך כלל (מה שיצא לי לשמוע), הביצוע החי היה מין "מריחה" של השיר המקורי. לרוב, זה היה בקצב מהיר יותר, בבחינת "לגמור ולרדת מהבמה" ולא נהניתי כלל. ה-Nits הם בין הלהקות שנותנות את הנשמה גם בהופעות. מרגישים את הכיף שלהם להופיע וזה מאוד חשוב, משום שכך ניתן להנות מהיצירה שלהם גם כשהביצוע שונה, כי הוא משובח בפני עצמו.

אני מחפשת שני דברים במוזיקה שאני שומעת: שהמנגינה תיגע לי בנשמה ושהמלים תהיינה בעלות משמעות. ישנם שירים, שכשאני שומעת אותם, אני שואלת את עצמי וגם את מי שחיבר ומבצע, אם באמת האזינו ליצירה אחרי שסיימו ליצור ואיך לא שמו לב שהמנגינה אינה נדבקת למלים ולהפך וגם אם שניהם נפלאים בנפרד – החיבור ביניהם לא עושה טוב ליצירה הכוללת. זה קורה, לדוגמא, כשהמלים עצובות והמנגינה עליזה עד תמהון ואינך יכולה שלא לתהות מה עבר להם בראש לחבר בין שני היצורים השונים כל כך במהותם. אצל ה-Nits זה לא קורה (אחרת הרי לא הייתי כותבת עליהם בכזו התלהבות…). המוזיקה שלהם מדהימה והמלים חשובות והדבק ביניהם הוא ההשראה הנפלאה שאופף את המאזינה. חבל שאין היום להקות כאלה. מדי פעם משמיעים להקות עבר מעולות בתוכניות נדירות ברדיו להן אני משתדלת להאזין בקביעות, אך אין "יציאה מהקופסא". משמיעים את אותן להקות (אף שלא נמאס לי לשמוע אותן שוב ושוב) וחבל שלא נותנים במה ליותר, כמו ה-Nits, שבאמת לא נס ליחם, כמו בקטע המדהים הזה בהגשה שלו.

כבר הסברתי בעבר שאינני אוהבת נאומים מוּשָׁרִים, ואני מוסיפה כאן, שאם כבר מלחינים ושרים טקסטים מחאתיים, יש לעשות זאת בצורה הולמת, באמצעים שיגרמו למאזינה להקשיב ולהתחבר ולא לדחות את הדקלומים שרק עושים לה כאב ראש. אחת היצירות החשובות והמהממות של הלהקה הנפלאה הזו, היא Sketches of Spain (המלים), הממחישה בצלילים את אֵימי המלחמה בספרד והולמת להמחשת הנזקים מכל מלחמה שהיא, שהרי אף מלחמה אינה מיטיבה עם אף אחד. היצירה הזו בעיני היא פשוט מופת: הרעש ברחובות, התנועה הסואנת – מומחיות כה מרשימה בשליטה בכלים המוזיקליים, שחבל שעברה מן העולם בעידן של המוזיקה הממוחשבת, הקרה, חסרת הנשמה. כמה שה-Nits כשרוניים! להפיק את הצלילים שהם מוציאים מכליהם – פשוט מדהים ומקסים. וכמובן, ערב לאוזן. בעצם, איזו נשמה אפשר לצקת לתוך מחשב או להפיק ממנו?

גיליתי שה-Nits עדיין פעילים ומופיעים, כמו בשיר העדין הזה מהופעה ב-2005, The Long Song (המלים) או Home Before Dark (הנה המלים) בהופעה חיה ב-2009. מחמם את הלב לראות שהם שרדו ועושים מוזיקה נפלאה וכיפית עד עצם היום הזה.

תמצית העיקר:

אני משתגעת מהיופי המדהים של השירים שלהם. הם עושים מוזיקה ממש מצוינת וטובה, שעושה כיף בלב ורצון לנוע. כדאי גם לשים לב למלים המדהימות. לכן צֵרפתי אותן. פעם, היה חשוב גם שהמלים תהיינה משמעותיות. חבל שהיום מעדיפים להשמיע שטויות שטחיות במקום מוזיקה באמת טובה וערבה.

תאוה לאוזניים:

חפירות:

♀    The nits ויקיפדיה

♀    הנרי מוּר ויקיפדיה

♀   Wimme Saari

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה הכטר  On 11 באוגוסט 2012 at 16:32

    יופי של סקירה. מאוד מושקעת ונוגעת. DRIVE הוא המוכר לי ביותר מבין השירים של הלהקה הזו.
    ולגבי מילים והתאמה בינן למוסיקה – מבחינתי הדוגמה האולטימטיבית המקומית ליכולת להתאים צלילים למילים היא הצמד גרוניק וכספי כשהיו עדיין יוצרים צעירים. למעשה, כשנוצר מיתאם שכזה, אין לשירים גיל והם תמיד אקטואליים.

    • שרון הר פז  On 12 באוגוסט 2012 at 11:54

      מסכימה איתך לגבי גרוניך וכספי והדגש הוא, כפי שכתבת: "כשהיו עדיין יוצרים צעירים". מכל מכלול יצירתם, אני אוהבת רק 2 שירים: "איך זה שכוכב" שהלחין כספי למלים של נתן זך ובביצועה המדהים של התיקי: http://www.youtube.com/watch?v=9w6PjA-f7SM
      השני, בהלחנת שניהם למלים של גרוניך: "ציור". השאר ממש לא נוגעים בי, אבל זה הטעם האישי שלי, כמובן.

  • Jazmin Or  On 15 בנובמבר 2014 at 21:50

    איזו רשומה מדהימה על להקה נפלאה!!! איך אין כאלו כיום?

כתיבת תגובה

