מוזיקה קלסית מרטיטה

במהלך חיי נתקלתי בכמה יצירות, שהחל מצלילן הראשון נעתקה נשימתי לשמען. עד היום אני מתרגשת מהן. איכות היא איכות ונשארת לעד, עומדת במבחן הזמן והטעם.

יש מוזיקה נחמדה (מכל הסוגים והסוגות) שעושה טוב ונעים על הלב, שהאוזניים נהנות למשמעה וישנה מוזיקה "עוד יותר" – כזו שאי אפשר להשאר אדישות אליה, גם אם יש כאלה שיכנוה בשם הגינוי הטפשי "שמאלץ", כשאין הכוונה לשומן בתחום הבישול. לא ברור לי למה מגנים את שמרחיב את הלב ועושה לנו כיף. אז מסתבר שאני אוהבת גם שמאלץ ולא רק רוק כסאח. יש בי צד רומנטי והוא אינו מבוטל כלל, מן הסתם😉 ולכן אל תתפלאנה כשתראינה ותשמענה פה את האדג'יות הנפלאות אותן אני אוהבת.

הפרק השני (האדג'יו) מתוך הקונצ'רטו השני של רחמנינוב

 

הייתי בת אחת-עשרה. מוקסמת מספריה הנפלאים של איין ראנד, חרתתי בלבי את העובדה שהזכירה באחד מהם (אינני זוכרת בדיוק, כנראה שזה היה ב"מרד הנפילים") את הפרק השני מהקונצ'רטו השני של רחמנינוב, אותו תארה במלים משבחות במיוחד. לקח לי כמה שנים, עד שבתקופת הצבא הצלחתי לשים ידי על הקונצ'רטו הזה ולרוכשו. הדור העכשוי הצעיר, אשר אינו יודע איך נראים החיים ללא הנגישות של המידע באינטרנט, אינו יכול לתאר לעצמו שצריך לחכות – ודאי שלא שנים – עד שהמידע מגיע אליו. לנו לא היתה ברירה, אלא להתאזר בסבלנות. התאהבתי ביצירה מהצליל הראשון. נפלא היה לי לגלות שאיין ראנד לא הכזיבה גם בזה.

הקונצ'רטו לארנחוו'ז (האדג'יו) של רודריגו

פאקו דה לוסיה על הגיטרה

שנת 1968 היתה שנה משופעת צרפתיוּת, הן בקולנוע והן במצעדים. הסרט גבר ואשה הגיע לישראל, שירים צרפתיים בשפע, במצעדים צעד רישאר אנטוני עם גרסתו לאדג'יו מתוך הקונצ'רטו לארנחוו'ז. ללא השכלה מוזיקלית קלסית כלל, איך יכולתי לדעת שזה מבוסס על יצירתו של רודריגו? השיר כבש אותי כליל, כמובן, כי אני הרי אוהבת מוזיקה רכה ומרטיטה. שנתיים לאחר מכן, נחשפתי ליצירה המקורית בשיעורי המוזיקה של מורי הדגול אריה רופאיזן. ההפתעה המוחלטת הנוספת בגילוי הזה היתה להיווכח שיצירה קלסית אינה רק פסנתר וניסור הכינורות, אלא גם גיטרה יכולה להיות כלי מרכזי כשהמוזיקה נכתבת עבורה. קצת קשה לעיכול, אחרי שהמעט שחונכת עליו כָּלַל כבדוּת ורצינות. פתאום גיליתי שמוזיקה קלסית יכולה להיות גם נגישה ומענגת אוזניים.

הקונצ'רטו 21 מוצרט

זוכרות שלא היתה טלויזיה ולא אינטרנט? אז היה הקולנוע, בו ביקרתי לפחות פעם בשבוע. אחד הסרטים הנפלאים שהשפיעו עלי רבות, היה "אלוירה מאדיגן". הרומנטיקה, הצבעים הרכים, העלילה המרגשת – כל אלה שבו אותי בקסמם. מי ידעה אז מה פירוש הדבר שהשחקנית המקסימה מעוררת אצלך את הדמיון והחושים, בשעה שהשחקן משאיר אותך אדישה לגמרי?

והיתה המוזיקה העדינה, המרטיטה. מי חשבה שמוצרט יכול ללוות ככה סרט?

הברבור מתוך קרנבל החיות של סן-סנס

עוד בטרם נולדו הילדים, ידעתי שאני רוצה להקנות להם השכלה מוזיקלית רחבה, כולל קלסית (עד כמה שידיעותי המעטות אפשרו את זו האחרונה). למזלי, גיליתי שישנן קלטות (אז קראו להן קסטות) של סיפורים מתוך הז'אנר הקלסי. אלה היו ערוכים היטב ונקראו בידי מיטב קריינינו (חבל רק שרובם היו גברים) ועוטרו במוזיקה המקורית הקלסית. למרות שאולי קשה להאמין, אני ממש לא זוכרת שלימדו אותנו את היצירות הללו בבית הספר בשיעורי המוזיקה, כך שהקלטות הללו פתחו בפני עולם מעניין ומעשיר. ילדותי השניה, האחרת, עם ילדַי.

כמובן שהעדפתי לקרוא באוזני הילדים בעצמי מתוך ספרים, אך הקלטות היו אמצעי העשרה, עזר כנגדי, כשרציתי לנוח וההאזנה להן היתה לזאטוטים תעסוקה מענגת. רוב היצירות הללו אופיינו בעיטורים מוזיקליים לסיפורים או להפך – לפירושים הספרותיים למוזיקה שנוצרה קודם. אין זה מפתיע שהן עדיין שמורות  אצלי עד היום כדי להשמיע לנכדים. גם הטייפ קיים ומתפקד…

בדרך כלל אין לי העדפה ואפליה, כי כל היצירות מקסימות ומעניינות. נכון שלא כל המוזיקה יפה ומרטיטה וטוב שכך, כי בגיוון מתעשרת רוחנו, אך אני בהחלט יכולה להעיד שכששמעתי בפעם הראשונה את קרנבל החיות, איך היצירה מתנגנת לה בעליצות, הקריין מקריין ו… אז הגיע פרק 13 ומנגינת הברבור חדרה לי הישר ללב. עד היום.

אדג'יו של אלבינוני

יום אחד, בתחילת שנות ה-80, אני פותחת הרדיו והמנגינה המדהימה הזו מתנגנת, כשברקע קול מוכר, אך אינני מזהה, אלא רק כשהקריינית מודיעה שזה היה ג'ים מוריסון מהדלתות קורא שיר שלו. שנים ניסיתי להשיג את התקליט, אך זה חמק ממני משום-מה. היום, למזלנו, יש יוטיוב. ג'ים מוריסון גר בפריז תקופה והקליט מלא שירים שכתב כשהוא קורא בקולו הנפלא ברגישות מופלאה. יש לי הקלטה של ההקלטות הללו, איך הוא מחליף דברים עם הטכנאי באולפן ומתיחס להערותיו. ניתן לשמוע היטב שמוריסון לא היה צלול ביותר, אך למרות זאת עלו ההקלטות יפה. עובדה ש-7 שנים לאחר פטירתו, מצאו לנכון לעשות מהן תקליט ולהוציאו לאור. כדאי להקשיב למלים העמוקות. מוריסון בהחלט היה משורר.

שנים לאחר מכן, כשהצלחתי ללקט פירורי מידע על התקליט הזה, נודע לי מקורה של המנגינה והתאהבתי גם בביצוע הקלסי שלה.

אמנם אינני חסידה של כינור, אך הביצוע הזה של David Garrett נפלא אף הוא.

Air י. ס. באך

נסתרות דרכי א-לוקימתינו האדירות, איך היא מקרבת אלי את המוזיקה… אל חיינו הגיע הטלפון הסולרי שעם הזמן וההתקדמות, הביא עימו צלילים שונים ואפילו קטעי מוזיקה שיכולת לבחור לך תמורת תשלום (איך לא?). כשבָּררתי את הצלילים שלי, נשביתי מיד בקסמו של הקטע הזה של באך. את המלחין עצמו הכרתי קודם מהקונצ'רטי הברנדנבורגיים שלו. הצ'לו חודר הכליות והלב ניגן בעדנה רכה כל כך ושמחתי לשמוע אותו בכל פעם שהנייד צלצל.

הילדים היו נדים לי למשמע הצלצול ומקוננים על מנגינת האבל המעצבנת. הסברתי שזו דוקא מרוממת את רוחי ונפשי והמלצתי להם להפנים את היופי שבצלילים, אך הם טענו שאלה עושים להם את ההפך – מדכאים עד עפר. אני מקוה שלא על זה יזדקקו לספת הפסיכיאטר ועדיף בכלל לא, כמובן…

Karl Jenkins: The Armed Man (‘Mass for Peace’) – Benedictus

החיים וההפתעות שהם מזמנים לי בהחלט מעשירים את חיי. אחד הדברים המבורכים בהם נתקלתי, היא תחנת הרדיו הבריטית Classic FM, שקרייניה המעולים מפרים ומעצימים את הידע שלי בתחום המוזיקה הקלסית. השנה, בחגיגות למלכה על שלטונה רב השנים, הושמע הקטע הזה שוב ושוב, עד כי אפשר היה לחשוב שזה ההמנון שלהם, עד שכמובן הזכירו לנו את זה הרשמי. זה מהקטעים המשמשים מבחן לזוגיות: אם אין כל גופך הופך צמרמורת – אינך מיועדת לי.

מבחן רגישות: אם בזמן שמיעת הצלילים הללו נשארו עיניכן יבשות ועורכן לא סמר (כולל שורשי השערות) – אין לי מה לומר ואני ממלאת פי מים.

העמקה:

  1. מרד הנפילים ויקיפדיה
  2. Hélène Grimaud ויקיפדיה
  3. סרגיי רחמנינוב ויקיפדיה
  4. הקונצ'רטו השני של רחמנינוב בשלמותו יוטיוב
  5. Richard Anthony Aranjuez Mon Amour יוטיוב
  6. Richard Anthony ויקיפדיה
  7. עמליה רודריגז, אחד הקולות הנפלאים שהיו לנו עושה את הקונצ'רטו לארנחוו'ז
  8. ריטה שיר הקשת (העִבְרוּת של הקונצ'רטו לארנחוו'ז)
  9. הקונצ'רטו לארנחוואז בשלמותו יוטיוב
  10. חואקין רודריגו ויקיפדיה
  11. Concierto de Aranjuez ויקיפדיה
  12. Piano Concerto No. 21 ויקיפדיה
  13. Piano Concerto No. 21 בשלמותו יוטיוב
  14. Elvira Madigan ויקיפדיה
  15. סן-סנס ויקיפדיה
  16. קרנבל החיות ויקיפדיה
  17. קרנבל החיות בשלמותו
  18. Roger Moore קורא את היצירה בליווי המוזיקה
  19. John Cleese קורא את היצירה בליווי המוזיקה
  20. הדלתות An American Prayer להאזנה
  21. הדלתות ויקיפדיה
  22. הדלתות An American Prayer ויקיפדיה
  23. תומאזו אלבינוני ויקיפדיה
  24. האדג'יו של אלבינוני (Adagio in G minor) ויקיפדיה
  25.  David Garrett מכנר את Air של באך
  26. Karl Jenkins ויקיפדיה
  27. Karl Jenkins: The Armed Man (‘Mass for Peace’) ויקיפדיה
  28. Karl Jenkins: The Armed Man (‘Mass for Peace’) הסבר בתחנה הקלסית
  29. עוד ביצוע מעניין לקודם, אם כי אני מעדיפה מקהלה ולא סולנים
  30. Karl Jenkins: The Armed Man היצירה בשלמותה. שעה של נחת, את Benedictus אפשר למצוא בדקה 51. כיף צרוף!

סוכריה:

המונולוג המדהים מתוך הסרט גבר ואשה

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה הכטר  On 1 באוקטובר 2012 at 19:07

    שרון הפעם אני שותפה לבחירת חלק מהיצירות האחת: רחמנינוב קונצ'רטו לפסנתר (מבחינתי כל הארבעה מצויינם), והיצירה השנייה – קונצ'רטו דה אנחואז של רודריגו (בתור מי שמנגנת גיטרה קלאסית, כתחביב) היצירה כולה על 17 חלקיה, בביצועו של הגיטריסט מרקו סוסיאס ותזמורת גרנדה.

Trackbacks

כתיבת תגובה

