משיב הרוח ומוריד הגשם Causer of the wind to blow and the rain to fall

בָּרֵךְ עָלֵינוּ ה' אֱלהֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזּאת. וְאֶת כָּל מִינֵי תְבוּאָתָהּ לְטובָה. וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה. וְרַוֵּה פְּנֵי תֵבֵל וְשַׂבַּע אֶת הָעולָם כֻּלּו מִטּוּבָךְ. וּמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכותֶיךָ וּמֵעשֶׁר מַתְּנות יָדֶיךָ. 

זה לא היורה, הזרזיף הזה. אלה סתם טיפות מעצבנות שאפילו אינן משיבות את הנפש. זה התחיל בשמש מחייכת, אז שמתי מכונה. כשזו סיימה את פעולתה, זרחה עדיין השמש ואפילו הבטיחה ליבש את הכביסה, אז תליתי. אמנם השמש הטובה הבטיחה (אם כי לא נדרה) ואני מאמינה שעשתה כמיטב יכולתה, אך כוחות טבע אחרים גברו על כוונותיה הטובות. שתינו, השמש ואני, לא לקחנו בחשבון את תפילת הגשם.

It's not the first rain, this drizzle. These are just annoying drops that don't even rejoice the soul. It started with a smiling sun, so I put on a machine. When it was finished, the sun was still shining and even promised to dry the laundry, so I hung it. While the good sun promised (though it didn't vow) and I believe it did its best, other natural forces overcame it good intentions. We both, the Sun and I, did not take into account the prayer of rain.

לקראת השעה עשר שמנו פעמינו לבית הכנסת לשמוע את סיום הקריאה בתורה והתחלתה מחדש. בשבילי זה מחזה מרגש שטרם חויתי וחשבתי שהגיע הזמן. בית הכנסת המאולתר והרחבה שלפניו מלאים עד גדותיהם והמוני בני ובנות קציר מתגודדים סביב, גולשים אל כר הדשא הרחב ועומסים אף את חורשת הזיתים. מורין אוחזת בידי בחוזקה לבל נאבד זו לזו בהמון החוגג. לקח הרבה זמן עד שמצאנו זו את זו ואני מקוה (בתקוה שזה הדדי) שזהו זה ואפשר לברך על המוגמר. למלוא כל העין המון הומה אדם, חוה וטף, בעיקר אלה האחרונים, זאטוטים המתרוצצין בין רגלי החוגגין, אוחזין בַּדֶדֶל. אצל המהדרין, נעוץ בְּדִדְלם תפוח ירוק או אדום, בהתאם לעץ הגדל בחצר ביתם.

Towards ten o'clock we headed the synagogue to hear the end of the Torah reading and restart. For me, it's an exciting, yet unexplored spectacle, and I thought it was time. The makeshift synagogue and the lot in front of it is filled to the brim and crowds of the inhabitants of Katzir gathering around, gliding over the wide lawn and overloading the olive grove as well. Maureen is holding my hand tightly so that we won't lose each other in the celebrating crowd. It took a long time for us to find each other and I hope (hopefully it's mutually) that that's it, and we can bring it to fruition. The eye can see loads of people all over, adults and children, especially the last ones, toddlers running around among the celebrates feet, holding their flag. For the meticulous, their flag has a green or red apple, depending on the tree growing in their yard.

 

את תפילת הגשם נהוג לומר לאחר תפילת מוסף ואת הבקשה לגשם רק שבועיים אחרי, כדי שעולי הרגל לירושלים לרגל חג הסוכות יספיקו להגיע לבתיהם לפני שיחלו הגשמים. אינני בקיאה במנהגים דהיום, אם הללו השתנו (נראה לי שלא, בעיקר אצל האורתודוקסים) ואם אין דוחין יותר את בקשת הגשם בזמננו המודרניים, שהרי אין הצליינים העבריים מגיעין לירושלים ויוצאים ממנה על גבי הבהמות המצויות, אלא באמצעי תחבורה חדישים יותר. בכל אופן, גם בלי הבקשה המפורשת, התחשרו פני השמיים והעננים באו וטרפו את הקלפים, כלומר: נשבו לי בכבסים שהיו כבר כמעט יבשים והרטיבו להכעיס. באו כולה לחמש דקות, טפטפו, אפילו לא התכוונו להרוות את הצמחים, רק להרטיב את הכביסה. להכעיס.

It is customary to say the prayer for the rain after the Musaf (additional) prayer and the request for rain just two weeks after, so that the pilgrims to Jerusalem on the occasion of Sukkot will be able to reach their homes before the rains begin. I am not familiar with the customs these days, if they have changed (I don't think, especially among the Orthodox) and if the rain request in our modern day is no longer postponed, since the Hebrew pilgrims don't come to Jerusalem and leave it on the backs of livestock, but by modern means of transport. Anyway, even without the explicit request, the sky piled up with clouds that came disrupt my plans, which means: they blew my laundry that was already almost dry and wet them, causing me anger. They came just for five minutes, drizzled, they didn't even plan to saturate the plants, just wet the laundry. Irritating.

 

שָׁמְרָה וְהַצִּילָה שָׁנָה זו מִכָּל דָּבָר רָע. וּמִכָּל מִינֵי מַשְׁחִית וּמִכָּל מִינֵי פּוּרְעָנוּת. וַעֲשֵׂה לָהּ תִּקְוָה טובָה וְאַחֲרִית שָׁלום. חוּס וְרַחֵם עָלֶיהָ וְעַל כָּל תְּבוּאָתָהּ וּפֵירותֶיהָ. וּבָרְכָהּ בְּגִשְׁמֵי רָצון בְּרָכָה וּנְדָבָה. וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלום. כַּשָּׁנִים הַטּובות לִבְרָכָה. כִּי אֵל טוב וּמֵטִיב אַתָּה וּמְבָרֵךְ הַשָּׁנִים: בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים:

הגרסא החגיגית:

אין זו סתם אגדה בקציר, אלא אמת לאמיתה, עובדה שבעובדות, שכאשר אני תולה כביסה (בעיקר בסתו ובחורף, אך קורה גם באביב) – מזדרזים העננים להגיע כדי להמטיר עליה מזרזיפיהם.

The festive version

This is not just a fairy tale in Katzir, but absolute truth, a real fact, that when I hang the laundry (mostly in autumn and winter, but also happens in the spring) – the clouds rush to come in order to water it.

חפירות:

  1. פיוטי גשם ויקיפדיה
  2. תפילת הגשם אתר איגוד בתי הכנסת העולמי
  3. תפילת הגשם דעת אנציקלופדיה יהודית
  4. תפילת מוסף ויקיפדיה
  5. מבחר דגלי שמחת תורה באתר של רונית דגלי אומות
  6. שלום עליכם סיפור הדגל (טרם מצאתיו, אין ברשת!)
  7. טופלה טוטוריטו – תאטרון תאיר
פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • בראשית  ביום 25 בנובמבר 2012 בשעה 23:36

    הציטוט המדוייק: משיב הרוח ומוריד הגשם, זו התפילה לחורף. בקיץ בארץ ישראל נוהגים לאמר מוריד הטל…
    הציטוט הוא מתפילת העמידה הקרויה גם תפילת שמונה עשרה
    בגמרא נאמר: המביא דברים בשם אומרם מביא גאולה לעולם…

  • תרצה הכטר  ביום 16 באוקטובר 2012 בשעה 12:48

    וכשאני שוטפת את המכונית (בחורף, השחון בדרך כלל) – זה מזרז את בוא הגשם… וכל הטינופת שבאוויר התל אביבי נדבקת למכונית וחוזר חלילה.

    • שרון הר פז  ביום 16 באוקטובר 2012 בשעה 12:52

      מסקנה: לשטוף את המכונית לעתים קרובות יותר!!! וכדי להגביר את האפקט – לזמן את חוני המעגל 😉

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: