תרועה לאדם הפשוט

והקהילה שמחה וצוהלת: אובמה ממשיך בנשיאותו

בבחירות של 2008 הייתי באנגליה, רחוקה מכל המרקחה ולא מחוברת כמעט למידע. היו לי דברים אחרים לעשות מאשר לשים לב לפוליטיקה העולמית. שלא כמו אצלנו, לא היו באנגליה שידורים אינטנסיביים בנושא. על חילופי השלטון נודע לי מהחדשות ברדיו, ב-Classic FM, בלי הרבה פטפטת מיותרת.

בארץ המצב שונה: כל תחנה ישראלית על הסקלה רואה חובה לעצמה להביא את המומחים שלה כדי לברבר ולברבר על הנושא ושוב ושוב. אנחנו הרי המדינה ה-51. אי אפשר להמלט מן המידע המציף אותך מכל הכיוונים, גם אם את משתדלת להקשיב רק לתחנות המשדרות מוזיקה.

ב-2008 לא הייתי שותפה בזמן אמת לתחושות של התקוה לשינוי אצל האמריקאים. לקח לי הרבה זמן עד שהפנמתי את משמעות הבחרותו של הנשיא השחור הראשון. לי לא היתה זו רבותא, היות שכבר בסדרת המופת 24 הוצג נשיא אפרו-אמריקני, ואני הרי חיה מסדרה לסדרה. לראות שחור בתור נשיא ארה"ב היה לי טבעי, אם כי רבים מהאמריקאים ודאי התאבלו על כך ועדיין חווים טראומה בשל כך. ב-1977 היה לי קטע מוזר עם איזו אמריקאית מטורללת בנוגע לצבע עור של אנשים וטיבם. כזכור, למכבי ת"א החלו להגיע שחקנים שחורים מארה"ב. במהלך חגיגות הנצחון בעקבות זכיית מכבי בגביע אירופה, שוחחנו על שחקני הקבוצה, כשאני מלאת שבחים לאולסי פרי על משחקו המעולה ומיחלת לאנשים כמוהו למלא את שורותינו. בת-שיחי נתנה בי מבט מזועזע ואמרה בקול קשה: "חס ושלום!" הפנים שלי משקפים בגלוי את פליאתי על התגובה המשונה הזו ואינני מבינה איך וכיצד. הלה מסבירה לי בקול רציני ונחרץ שהכושים בארה"ב הם נחותים ונחשלים, משכילה אותי שאין להם תקנה כי ככה הם מטבע בריאתם ושואלת במפגיע איך הייתי מרגישה לוא הייתי גרה בשכונה מלאה מזרחים, אם הייתי נכונה לזה. מטורללת, כבר כתבתי? שלושה חודשים לאחר מכן היא קיבלה תשובה נחרצת לא רק ממני (הצבעתי ד"ש בתמימותי), אלא מרוב העם שעשה את המהפך ושם קץ לשלטון החד-צדדי והמפלה של מפא"י.

אינני יכולה לשכוח את המעמד ההוא, לא רק בגלל ההתבטאות הגזענית המזעזעת, אלא בעיקר משום שהאשה היא בת תערובת לאב אמריקאי לבן ולאם משבט צ'רוקי. שנים לאחר מכן, במעמד אחר, הבהירה לי מישהי אחרת שמי שחוה עוולה נוטה לעוול כלפי אחרים. אולי יש בכך אמת.

המירוץ אתמול היה צמוד, הסקרים השתוללו ולא ממש הבנתי מה הסיפור הזה של האלקטורים ולמה יש למדינות המתנדנדות משקל במקום לספור פשוט קול-קול של כל בוחר (כי אני חלשה במתמטיקה), אך סוף טוב – הכל טוב: הדמוקרטיה ניצחה.

יש, בבחירה החוזרת הזו של אדם השונה מהדימוי הלבן שיש לאמריקאים בראש, הרבה מן האמירה של שינוי, מן התקוה לשינוי לטובה. יש בזה גם דוגמא להתגשמות החלום האמריקאי, שאם תעבוד קשה (גבר, כמובן, כי אצל אשה זה עדיין קשה הרבה יותר עד כדי בלתי אפשרי) – תוכל להשיג את מה שחלמת עליו. חלום יפה.

היה הרבה לכלוך במערכת הבחירות, אם כי לא במימדים ישראליים, כי אין עלינו אלופים גם בזה, והיתה מלחמה על דמותה של אמריקה, כשבעיקר עומדים אלה כנגד אלה הקיצונים בין שני המחנות, אך לא היו חילוקי דעות באשר להרגשה של כל אזרח – שהוא אמריקאי ושאמריקה היא הכי-הכי. טוב, הם לא ממש מכירים אותנו ואינם יודעים שאנחנו בעצם הכי-הכי…

היו לי כמה שיחות על הבחירות בפייסבוק עם ידידי האמריקאים והללו חלוקים בדעותיהם על השגיו של נשיאם במהלך שנות כהונתו הראשונות (תלוי לפי השקפת עולמם), אך מקווים שהלה יצליח מעתה והלאה, כי גם מן המפלגה הנגדית מבינים שהצלחתו – הצלחתם. לקח להם 4 שנים לקלוט, אבל אולי הפעם גם יפעלו ולא ישימו לו מקלות בגלגלי העשיה.

יברך האל את אמריקה!

משאלת לב: אולי מישל אובמה תהיה האשה השחורה הראשונה בתור נשיאת ארה"ב?

בתמציתיות: אצלנו זה לא אמריקה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה הכטר  On 8 בנובמבר 2012 at 17:15

    נכון מאוד – הנשיאות בידיו של אובאמה מצביעה על שינוי בתדמיתה של אמריקה. ברובד הדמוגרפי ניכר הדבר בבירור.רפובליקנים מסורתיים מסרבים להכיר בכך.
    ברובד העמוק יותר ברור שאמריקה של ימינו חדלה להיות מה שהיתה פעם והתקווה לשינוי [תדמיתי] ובעיקר להחזרת העטרה ליושנה, החלה עוד בתקופת הבחירות של שנת 2008.
    אם אובאמה ימשיך את הקו הפייסני שלו במישור החוץ ואם הקונגרס יבין סוף סוף מה עליו לעשות כדי לחלץ את אזרחי המעצמה הזאת מהבוץ הכלכלי – קרי, לזרום עם הנשיא ולא נגדו – אולי אמריקה תזכה לעדנה בקדנציה הנוכחית של אובאמה.

כתיבת תגובה

