במיטה רכת נוצות

 על מצעד הגאוה


במאה השביעית לספירה חיתה ביוון העתיקה מי שהניחה את היסוד לאהבה בין נשים, אף שאין לנו מספיק מידע עליה ולא הכי ברור מה היתה היא. מעט מאוד נותר משירתה של סאפפו והנה מספר מלים שניצלו מהשמדה, משריפת הספרים "הלא מתאימים לרוח הנוצרית" בתחילת העידן הנוצרי:

במיטה רכת נוצות,

הלואי ותמיד ינוח ראשי

על חזה עדין של אהובה

♀♀

(אמן, כן יהי רצון!)

משנכנס יוני, מרבין במצעדי גאוה. פעם היה לי חלום לצעוד בכל שנה בעיר אחרת בעולם עם שאר אחיותי. אולי זה עוד יקרה. טרם תוכנן וגם לא נסגר (וזה רמז לביאטריס…), אך אני מקוה לצעוד השתא בפאריז הבנויה, אמן כן יהי רצון!

מיום שהבנתי שיש דבר כזה – מצעד גאוה – תהיתי למה צריך אותו. האמת, אינני אוהבת כלל מצעדים ובעיקר לא כאלו ראוותניים ובוטים, אך נראה כי בצורה מינורית אי אפשר להשיג השגים כלשהם, בעיקר לא משמעותיים. לנו חשוב להיות שוות ושוים. טוב, אנחנו שוות הכי-הכי, אבל זה גם צריך להיות מתורגם לחיים הממשיים, להתנהלות שלנו ביומיום. מה שלנו נראה נורמלי ורגיל – עדיין מתקבל כיוצא דופן ורבים מנסים בכל כוחם להכניס אותנו שוב ושוב לארון. חבל, כי בסופו של דבר הרי אנחנו נוחלים נצחון אחר נצחון ובעתיד (ונקוה שזה יהיה בקרוב) נצעד במצעדים לזכר העבר ולא למען השגת שיוויון, כי זה יהיה ברור ומובן מאליו, חלק מובנה בתודעת החברה.

♀♀

במצעד הגאוה חוגגים את יציאת הפרט מן הארון. בנות הדור שלי זוכרות היטב עד כמה מפחיד היה לנו בעבר לחיות את חיינו בגלוי עם אהבתנו, אם כי גם כיום לא קל לנו. לרבות מאיתנו זה היה כמו לחצות גבול אסור. זה היה להגיד ולהודות בקול רם שאני ייחודית והרי כולנו מעדיפים לשחות עם הזרם. כשחיים בחברה פטריארכלית ומתאהבים בבני אותו המין – זו מעין גלות, כי רשמית, החברה אינה מכירה בנו. כל אחת מאיתנו חשה באיזשהו שלב בחייה שהיא הלסבית היחידה בעולם. אם זה זכר, הוא ודאי חש שהוא ההומו היחיד. בא מצעד הגאוה ומראה לנו שלא כך הדבר. כשמסתכלות סביב ורואות את כל המוני הלסביות וההומואים הצועדות בראש מורם, בגאוה, אנו חשות ביתר הדגשה את דברי קולונל מרגריטה קָמֵרמָאייר בכנס הגאים בסיאטל: "אנשים שואלים מי אנחנו. אנחנו הבנות שלכם, האחיות שלכם, הבנים שלכם, האמהות שלכם, האבות שלכם, החברים שלכם. אנחנו הרופאים שלכם, האחיות הרחמניות שלכם, המכונאים שלכם, הספורטאים שלכם, השוטרים שלכם. אנחנו חיים איתכם, מטפלים בכם, עוזרים לכם, מגינים עליכם, מלמדים אתכם, אוהבים אתכם וזקוקים לכם! כל מה שאנו מבקשים – זה שתניחו לנו."

 שימנה אוזן מדקה 07:46 ושננה

Serving in Silence – Col. Grethe Cammermeyer's story

 וכמה שג'ודי דייויס מקסימה!

שמחת מצעד הגאוה מנציחה את מרד סטונוול (Stonewall) ואת יום השנה להקמת התנועה לזכויות הגאים באמריקה. זה התחיל ב-27 ביוני 1969, הומוסקסואלים רבים חזרו מהלוויתה של ג'ודי גארלנד, שהיתה סמל (icon) בקהילה ההומו-לסבית מזה כמה דורות והתכנסו בִסטונוול אִין (Stonewall inn) – בר הומוסקסואלי בגריניץ' וילג' ניו יורק. בתקופה ההיא נהגה המשטרה לפשוט על ברים כדי להתעלל ולפגוע בלסביות ובהומוסקסואלים וכמובן לאסרם. באותו לילה עשינו הסטוריה, משום שזו היתה הפעם הראשונה שהומוסקסואלים התנגדו למאסר עד כדי מהומות והתכתשויות עם השוטרים, כולל הסתגרות בבר. זה ארך מספר ימים וביום השלישי הוליד המרד את התנועה לשחרור ההומוסקסואלים, מה ששינה מן היסוד את חיינו בעולם המערבי. למרות התעקשות החברה מסביב לנו לראות אותנו כשונים והתנגדות לעצם קיומנו, אנחנו מתעקשים להרגיש שוים ולדרוש שיוויון. למרות המכשולים שהציבו ועדיין מציבים לנו – אנחנו צועדים קדימה, יש לנו לאן להשתייך וזה מה שאנו רוצים להראות בצעידה שלנו במצעד הגאוה.

להיות לסבית ולצאת מהארון זה להגיד: 'אתם יודעים מה, אולי אינני מאושרת מכך, משום שזמן רב שמרתי זאת בסוד, אבל עכשו הודיתי בחלק ממני, חלק שפחדתי להודות בו. אני מי שאני, אני שמחה לומר שזו אני.' יש בזה שחרור וזה כל כך נפלא. כעת, הנטל של לקבל אותי או לא, נופל על הזולת. אני השלמתי עם מי שאני ומה אכפת לי מהמלעיזים?" וכמו שאנחנו אומרות – זבשכ"ם.

 אם ציפורים יכולות לעוף מעבר לקשת בענן, מדוע לא אוכל אני?

Somewhere over the rainbow – Judy Garland

במשפט אחד:

הנני מתכבדת בזאת לפתוח את ארועי חודש הגאוה. הבה נפתח את השמפניה ונרים כוסית לחיינו ולכל אלה שמבינים שכולנו נולדנו בצלם וכולנו שוים.

Serving in Silence – Col. Grethe Cammermeyer's story

גאוה 2003 / שרון הר פז

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יסמין  On 9 ביוני 2013 at 19:41

    גם אני מקוה שבמהרה בימינו לא נצטרך יותר לצעוד למען זכויותינו, אלא למען העבר או בכלל נוכל לוותר על המצעד הזה. במהרה בימינו!

כתיבת תגובה

