הפוגה של שגרה

אני מרגישה מוזר. פעם, היה יום ששי, קבלת שבת, שבת, שבת עם הנכדים, מוצ"ש והבדלה בין קודש לחול ואז יום ראשון, תחילת השבוע עם ענייני החול. היה סדר, היה הגיון: ביום ראשון מתחילין את השבוע וביום שבת מסיימים וחוזרות בכיף. ראשון-ראשון, שני-שני וכן הלאה, כשהמעגל השבועי נסגר במנוחת השבת הקדושה. היום, פתאום תפסתי את עצמי חיה לפי חו"ל. יום ראשון הוא יום של חופש, של טיסה חזרה ארצה אחרי בילוי חמשוש עם ביאטריס והשבוע מתחיל לי ביום שני. פתאום יש לי יומן של גויים, המתחיל ב-Monday. עדיין זה לא Lundi אצלי, כי השפה הזו טרם נטמעה בי. גם כך קשה לי לחיות ולהתנהל באנגלית, שאינה שפת אמי, כמובן, אז למה להעמיס קושי נוסף?

אני יודעת שאינני היחידה שחיה ומתנהלת בשפה שאינה שלי, אבל זה לא עושה את הענין קל יותר. צרת רבים אינה חצי נחמה במקרה הזה. זו התנהלות בפילטרים, של לימוד מנהגים זרים, של אימוץ דברים שבתרבות שלא גדלתי עליה נחשבים ונראים שגרתיים ואילו כישראלית אני מרימה לא פעם גבה ומנסה להבין מאיפה זה צץ ולמה זה. לפחות אין בינינו חיכוכים מיותרים, כי הבסיס איתן והמקורות הם פחות או יותר אותם עם ניואנסים שונים שאינם מפרידים, אלא מאחדים ומדרבנים להיות סובלניות יותר זו לשונותה זו.

יהדות היא גשר בין נפשות שגדלו והתחנכו במקומות שונים בעולם. שבת, מבחינתי, היא, בין השאר, גם הריחות הנפלאים של החמין המבעבע לאיטו עד שזה מוגש לשולחן. גם אם החמין של "חמותי" המגרבאית שונה במרכיביו מאלה שאני זוכרת מבית אמי הפולניה, עדיין זה חמין עם כל המשתמע ממנו. עדיין מכינין אותו מבעוד מועד, שמים המרכיבים בסיר ונותנין בתנור עד לשבת בצהרים. אכן, הטעמים שונים, אך גם אם אני זו שמכינה אותו בהתאם למתכון של אמי, זה לעולם לא יהיה אותה הדבר. דומה, אך שונה. בצעירותם, התפלאו הילדים תמיד "איך זה שהמאכלים של סבתא שונים משלך". למראה עיני המתרחבות בתהיה, היו ממהרים להרגיע ש"כמובן ששלך טעימים, אך שלה גם." טאקט. אקט של התחשבות. בכך הבטיחו את מקומם בירושה שאשאיר להם.

♀♀

בוקר יום שני. לפָנַי יום עבודה מבורך ופורה אחרי לילה במיטה שלי בבית. אין כמו סופשבוע של צעדת גאוה למלא את המצברים.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

