מראה שחורה

הדרך לאן?

מזמן, אבל ממש מזמן לא הייתי מרותקת כל כך למסך הקטן בלי לחוש את השעות החולפות. מישהי מהחברות של ביאטריס סיפרה על הסדרה הזו בהתלהבות רבה ובתוספת המלצה חמה לצפות בה ואני הרי אוהבת לנסות דברים חדשים. ישנו מספר מצומצם של א/נשים בחיי שהמלצתם היא ערובה להנאה, מאחר ואנו חולקות טעם משובח. מדי פעם אני גם שומעת לכאלה שנכנסות לחיי לראשונה. מעניין לי לבחון את טעם הזולת. משום שאין לי טלויזיה ואינני מחוברת לריקנות המשודרת, אני מפספסת מדי פעם תוכניות שוות בזמן אמת, אבל עם יד על הלב – האם זה אסון שצפיתי בזה רק אתמול ולא לפני שנתיים? נכון שלא?

בניגוד לסדרה הבריטית המעצבנת וחסרת הענין "מילדת", שפרצה אל מחוזותינו ומורידה לנו את מעט התאים האפורים שנותרו לנו עדיין ושאנחנו מנסות לשמר בכל כוחנו לבל יחמקו מאיתנו – הרי ש"מראה שחורה" תופסת אותך בבטן הרכה ומפעילה את מה שהתנוון לך במוח (יש לי, קניתי היום טרי באיטליז) מתוכניות הזבל הירודות שמשדרים לנו. אין זה סוד שאני מתלהבת מאוד ממדע בדיוני ושנים ארוכות הייתי דבוקה למסך עם ילדי ואי אפשר היה להפריע לנו בזמן שידור "מסע בין כוכבים" לכל דורותיו. אחחחחחחח, היו ימים!

כותבי המראה השחורה לוקחים אותנו לעתיד הלא ממש רחוק ומראים לנו איך יראו חיינו אם נמשיך להרשות להתעלם מהאינטליגנציה שלנו ולשדר לנו את הזבל של הריאליטי ושאר הבלים שמטרתם היחידה היא לשמש אתנחתא בין הפרסומות המפגרות כשלעצמן, שהן הרי הדבר "האמיתי והחשוב" בחיינו. ויזה נתעב כבר רכשתן בדואר ישראל? האם כבר נדנדתן לסביבתכן כדי להעבירה לבנק ההיברידי ההוא, המנותק מלקוחותיו? האם אתם כל כך מטומטמים ואינכם מבינים שאין שוני מהותי בין הבנקים, אלא רק באיך שכל אחד מהם מציג את עצמו כיד הדמיון המנותק מהעם של משרדי הפרסום? למה לעבור? הרי גם בבנק ההיברידי אין העמלות הוגנות. אולי כבר שכחתן שאורנג' היא החברה הכי מתועבת שישנה ופועלת בשיטת המצליח וכדאי לכן לא להיות תמימות כדי להאמין לשקרים שהפרסומת מפיצה על סקר שביעות רצון הלקוחות שנערך בידי עתון המשרת את הטייקון? רגע, היא לא היחידה, יש גם את נטויז'ן, סלקום ופלאפון. זו האחרונה עדיין מטרידה אותי. לפני כשבוע, מתקשרת אלי נציגה שניכר היה כי רוח התקופה לא הטיבה עם מוחה דל התאים, ומנסה למכור לי לוקשים שאינני מעוניינת בהם. מה עוד חדש? במקום לבדוק לפני הכל אם בכלל אני מעונינת להתחבר אליה, היא ישר מתקיפה ומבלבלת לי את המוח (זוכרות שקניתי טרי רק הבוקר באיטליז?) באגרסיביות שאני חייבת, אבל ממש, לשמוע את שיש לה להציע. הסברתי לה שגם אם פלאפון תהיה החברה היחידה בעולם, אעדיף להתקשר באמצעות מדורה ולא להיות מקושרת אליהם, משום שלפני מספר חודשים, כשחיפשתי לעבור מסלקום (סֶל-כְּלוּם בפי ידידתי), התיחסו אלי הנציגים עימם דיברתי (3!) בזלזול משום שביקשתי חבילה זולה כמו שיש בגולן טלקום ולא היה יוצא להם רווח גדול ממני. הרי לא אכפת להם מהלקוחה, אלא ממה שירויחו משדידתה. היא החליטה להזיזני מדעתי המוצקה והמזלזלת על החברה אותה היא מיצגת. בדרך כלל אני פשוט מנתקת (בעדינות ובחמלה על אוזן הנציג/ה) בלי לומר מלה ובתקוה שלא יתקשרו שוב כדי לבשר לי ש"נותקנו והייתי רוצה להמשיך", אך הפעם הייתי באמצע שתילת החוה והיה לי זמן. שמתי את הטלפון על רמקול, היא קשקשה במשך רבע שעה (מדדתי את הזמן) ואני שתלתי חמניות בכיף. היא אפילו לא הפסיקה לבדוק היכן אני, אם בכלל אני מקשיבה. בסופו של דבר, היא שאלה כמה אני משלמת לחברה בה אני נמצאת עבור החבילה שלי ועניתי: "10 ₪ לחודש". הייתן צריכות לשמוע את הצחוק המזלזל שפרץ מפיה ואת דבריה המחוצפים: "עשר שקל (כך אמרה!) זה חבילה צעצוע, זה לא רציני" וטרקה את השיחה. אני ממש לא נעלבת מעלגי לשון ותבונה רופפת, רק נדה להם בראשי בחמלה. מה לעשות, ישנם כל מיני סוגים של אנשים, ביניהם גם רפי שכל וחסרי נימוס ועלינו לגלות כלפיהם הבנה. אמנם כולנו נבראנו בצלם, אך איננו עשויים מקשה אחת. רשמתי לפני את החויה כדי להעלותה ברשומה למען הקוראות פה, כדי שתדענה להשמר לנפשן מהסכנות האורבות להן בחברות הללו.

"מראה שחורה" שודרה לפני כשנתיים, האם היא שינתה משהו? האם מישהו לקח לתשומת לבו את הנושאים החשובים שהיא העלתה? כמו המחאה שהיתה אצלנו. מישהו זוכר מה היה פה? האם זו שינתה את דמות החברה שלנו? האם לא בחרנו באותו דחליל חלול המרע את חיינו ושמצא לו בובה שתוציא אל הפועל את הגזרות הרעות עליהן החליט לפני הבחירות?

מראה שחורה. איננו טורחים יותר להביט על עצמנו. פשוט כי אין לנו מה לראות. גם אנחנו חלולים.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Jazmin Or  On 20 ביולי 2013 at 13:10

    ראיתי את הסדרה הזו – כמה נוקבת! כמה נכונה! את מצפה שזו תעשה שינוי, אך למרבה הצער זה לא קורה. אנשים אינם מתיחסים ולא אכפת להם יותר. מה קורה לעם?

כתיבת תגובה

