זול עולה יקר

זול1

הורי לא היו עשירים, אך כפולנים, תמיד היתה הפרוטה מצויה לצרכים הבסיסיים. כיוצאי שואה, הם חשו שעליהם לחסוך כמיטב יכולתם – הן את כספם והן דברים אחרים, כמו למלא את המזָוֶה בסוכר, בקמח ובמצרכים מתכלים שונים, כי הרי אלה מתיקרים כל הזמן וכדאי לקנות כמות. איך נהגה אמי לשנן לי: "זה הרי לא רוצה לאכול, אז עדיף שיהיה".

כעובד בתע"ש, היה אבי זכאי לתלושים מוזילים, כך שהם נהגו לערוך קניה חודשית בשק"מ רמת-גן ולחסוך הרבה. כל המצעים והמגבות שאמי ערמה לנדוניה שלי, אלה שעדיין בתוקף ובתוך הניילונים שלהם, אני מתכננת להעביר גם לדור הנכדים, כי הבנים אינם זקוקים לכל מה שהצטבר אחרי שלקחו כדי צרכם.

עם כל האגירה והשמירה על הפרוטה, היתה אצלם מחשבה והתנהלות של לקנות את הכי טוב במחיר הכי סביר שהם יכלו להרשות לעצמם. מעולם לא קרה שמשהו היה חסר טעם (לפחות לא בעינַי) או לא טעים – ואני לא הייתי מהכי אכלניות שבעולם ודי בררנית. הפירות והירקות הכי טריים נקנו אצל הירקן ובמדויק. את אלה לא היה טעם לאגור כדי שלא ירקבו. הורי נהגו להשתמש בכסף, לא לזרוק אותו לשוא.

מהם למדתי להשוות בין מוצרים, להיות נאמנה למה שהוכיח את עצמו ולא תמיד לבחור בזול, כי זה הרי מתקלקל חת-שתיים ואז צריך לקנות חדש ומה עשינו בזה? יצא שכרנו בהפסדנו. תנור פרידמן החזיק שנים ולא היה זקוק לתיקונים, פרט למילוי נפט. המקרר של אמקור עבד ועבד ועבד בלי לעשות בעיות ובכל שנה, עת חידשנו את הביטוח עליו – גם קיבלנו שי נאה כמו מסחטת פירות, סט כוסות וכיוצ"ב כלים למטבח.

♀♀

אוכל, אוכל

הפעם הראשונה בה שמעתי שיש רשתות שמוכרות סחורה פחותה ו/או פגומה, היתה כשבאתי לגור באנגליה. סיפרו לי שיש הבדל בין המוצרים והמצרכים שמוכרת רשת "טסקו" לבין זו של Sainsbury's. שהראשונה מוכרת זבל ואילו אצל השניה הסחורה סבירה במחיר שנדרש. כמי שבאה מבית פולני, לא הבנתי כיצד ניתן לומר "זבל" על אוכל, אך זרמתי עם המארחת.

רוב הקניות שלנו רוכזו ב-Sainsbury's ולשם היינו שמות את פעמי המכונית לפחות אחת לשבוע. פעם-פעמיים, משום שהיינו באזור – נכנסנו ל-Asda רק לשם הגיוון, אך לא התמדנו שם. כך גם ב-Waitrose, שם הסחורה היתה מעולה, אך המחירים גבוהים. כשמתרגלות למקום מסוים – קל יותר לקנות שם.

למותר לציין של-Marks & Spencer נכנסתי רק כדי לשטוף את העיניים. הסחורה שם אכן היתה מצוינת, אך בהחלט לא לחסכניות כמוני.

זול2

באופיי, אינני אוהבת לנסות דברים חדשים רק בשביל הניסוי או הגיוון. אם מקום מסוים הוכיח את עצמו – אני נאמנה. לא הכל בחיים זה כסף, אם כי לזה האחרון יש משקל רב בימינו אלה. מאז הגעתי לקציר, התחלתי לקנות אצל בני דודנו בכפרי הסביבה, בעיקר בכפר קרע ובברטעה, בהתאם להמלצת השכנות. מדי פעם, כשאני מגיעה לפרדס חנה או לחדרה – אני נכנסת לשופרסל. לובה כבר רגילה אלי ויודעת שיש לי כרטיס מועדון, אם כי אינני משתמשת בו לעתים קרובות משום שהחנות בכפר קרע זולה משמעותית.

לפני זמן-מה החליטה שכנה לקחתנו לבדוק מה קורה ברשת שמכריזה על עצמה כהכי זולה. נסענו לפרדס חנה, לסניף המקומי של רמי לוי. השוואת מחירים עם אלה שבמכולת בקציר ובכפר קרע – לא ממש החמיאו לרשת. חוץ מאי-אלו מצרכים (גיל וקוטג') – השאר לא הרשימו. ממש לא כצעקת הפרסומות (טוב, רק טפשים מאמינים להן). כשהגעתי לבחור ירקות – היה קשה מאוד למצוא משהו סביר, מה גם שמחירם אינו נמוך. בירקניה של כפר קרע זול הרבה יותר וגם ה"סחורה" עדיפה אלף מונים. מה שאני קונה שם, מחזיק לפחות שבוע – מה שאי אפשר לומר על מה שקניתי אצל רמי לוי. גם הבחירה הכי מוקפדת – מתגלה כ"בררה" כשאת מגיעה הביתה או לאחר יום.

שלוש פעמים נכנסתי למקום הזה ברווחי זמן סבירים, פעם רביעית לא תהיה.

♀♀

אייסר-שמייסר

לפני שנתיים וחצי, ב-24.2.11, לאחר חקר שווקים נמרץ וממוקד, רכשתי נטבוק של אייסר (Aspire one D255). היה לי צורך במכונת כתיבה שאוכל לסחוב איתי בנדודי ושלא תכביד הן על הכיס והן על התיק. מהרגע הראשון התאהבתי וזה משרת אותי נאמנה עד עצם היום הזה. זה היה בדיוק מה שהייתי צריכה. שני חסרונות יש לזה: האחד, זה לא אדום ולמרות שחיפשתי – לא היה בנמצא. השני, יש לזה זכרון של 1 ג'יגה בלבד. היה נחמד לוא החברה היתה הולכת צעד אחד קדימה לעבר הלקוחות ומצידת את הנטבוק לפחות בשני ג'יגה, מה שהיה מאיץ את הגלישה כשמעונינות לבדוק דוא"ל. אם מישהו בתעשיה תהה למה צללו מכירות הנטבוקים בחדות כזו והטאבלטים השתלטו על השוק – הנה התשובה. לא כל אחת צריכה מכונת כתיבה ולוא היה ליצרניות חזון – היו משפרות את המפרט. אבל, כפי שציינתי – לי זה מצוין.

לפני שנתיים, ב-4.9.2011, כשהמחשב השולחני שלי הלך בדרך כל בשר, קניתי את האייסר השני שלי (Aspire 5740G), כדי שימלא את מקומו של המנוח. שוב, אחרי בדיקת שוק קפדנית והתאמה לצרכי. אם הנטבוק היה עבורי מציאה ותענוג לעבוד עליו – הרי שהנייד היה כבר סיפור אחר לגמרי. 5 חודשים לאחר הקניה, פתאום התחילו להתהוות כתמים אדומים זעירים על המסך ועם הזמן הלכו אלה והתרחבו. משום נדודי בין שמים וארץ, לא היה לי זמן לטפל בכך ועד שהגעתי להתקשר לחברה – הכתמים היו כבר גדולים והאחריות נמוגה.

התשובה שקיבלתי לפני כשנה היתה, שהמחשב טולטל ולכן נוצרו שברים פנימיים במסך. לא הואילו הסברי שאי אפשר הרי לטלטל המחשב הזה, משום היותו כבד והטלטול היחיד שזה מטולטל מתרחש כשאני מרימה את מכסה המסך בבוקר כדי להדליקו ובלילה כשאני מכבה. נציגי החברה טענו שאין מה לעשות – האחריות פגה לפני חודש (אז, לפני כשנה) והאפשרות היחידה שלי היא להחליף את המסך תמורת 750 ₪ טבין ותקילין. לא טרחתי לברר אם זה כולל מע"מ.

קצת לפני הסיפור עם הכתמים, חשקה נפשו של בני בטאבלט, כך שהמלצתי לו לרכוש מאייסר וב-4.12.11 – יצאה העסקה אל הפועל. כמעט שנתיים אחרי – אין לו טענות והוא מאושר מהמוצר, היות וזה ממלא את צרכיו כיאות. בעיה אחת צצה לאחרונה והיא – אין אפשרות להשתמש עליו ב-Office של מיקרוסופט, משום שזה טאבלט אנדרואיד. ב-9.7.2013 (לפני יותר מחודש) יצרתי קשר עם אייסר ישראל ולאחר דיון מעמיק עם הנציג, הסתבר כי אין מה לעשות אלא להחליף את הטאבלט לכזה עם מערכת הפעלה של מיקרוסופט. אנחנו עדיין שוקלים אם כדאי לעשות את הצעד ולהוציא סכום כסף לא מבוטל רק בשביל היכולת לכתוב מסמכים באמצעות הטאבלט.

באותה הזדמנות, העליתי את נושא השבר הפנימי במסך של המחשב שלי. הסברתי לנציג שאינני קונה את הסיפור של הטלטול (שוב – הרי המחשב לא טולטל כלל!), אלא נראה לי – לאחר שחקרתי קצת באינטרנט – שהשבר נובע מהתחממות המחשב. הנציג דוקא קיבל את הטענה הזו והסביר לי שההתחממות של המחשב נובעת מכך שיש צורך לשאוב תכופות את האבק המצטבר בפתחי האוורור. לשאלתי, "מה זה תכופות?" ענה כי יש להפעיל השואב כל שבועיים-שלושה. פעם ראשונה שאני שומעת את הדבר הזה. כשאת קונה את המוצר – אף אחד לא מסביר לך את זה. קוננתי באוזני הנציג שחבל שזה קורה ונראה לי שיש להם אחריות על המחשבים ויש מקום להיות יצירתיים. הבעיה החלה מספר חודשים אחרי הקניה ונכון שאני אשמה על שלא פניתי בזמן, אך באותה מידה – השבר הזה לא היה צריך להיות. הלה הבטיח לבדוק בחברה ולחזור אלי.

אתן כבר מבינות שזה לא קרה ומזל שלא עצרתי את נשימתי מאז, כי אחרת איך הייתי כותבת את הרשומה הזו? מה שכן, יותר לא יכנס אלינו שום מוצר של אייסר, על אף שבהשוואה למוצרים של המתחרים – המחירים של אייסר די סבירים. ישנם כמה מחשבים שעלינו לרכוש – הן עבור "קציר מלים" והן עבור המשפחה – נעשה זאת בחברות אחרות.

זול3

העיגולים והמריחות שאתן רואות – אלה השברים הפנימיים. לא סימפטי, נכון?

בתמצית: זול עולה יקר.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה הכטר  On 16 באוגוסט 2013 at 16:48

    כמה חבל שכולנו מספרים סיפורים דומים על קניות שבדיעבד התברר לנו שטעינו בהן.
    אין לי עצות מלבד דבר אחד – ברשת ישנם פורומים של גולשים המתדיינים ביניהם על כדאיות של מוצר זה או אחר. אלו אינם "שתולים" של היצרן – הם באמת מייעצים, מחפשים מידע, וכן הלאה. במקרים רבים אין מספיק צרכנים שהתנסו במוצר ספציפי ואז כדאי לחפש מידע על המוצר באתרים בעולם, באירופה בעיקר אך גם בארה"ב. הצרכנים שם מרבים להציע ולהביע דעות גם כאשר רכשו מוצר טוב וגם כאשר רכשו מוצר פחות טוב.
    כך אני נוהגת ובשום אופן אינני נסחפת אחר מה שהשכנה מספרת לי או הפרסומות בערוץ 2.
    כל טוב והצלחה בעתיד.

  • Jazmin Or  On 21 באוגוסט 2013 at 20:07

    מאיפה להתחיל? גם אני קניתי אצל רמי לוי וגם אני לא מתכוונת לחזור לשם שוב. פעמיים הספיקו לי. אני גרה בעיר, כך שהאפשרויות כביכול פתוחות יותר, אבל אלה אותם טייקונים ששולטים לנו בכיס. איפה המכולות הקטנות והירקניות?
    במקרה של אייסר, היה לי נסיון מר ביותר איתם. היה לי מחשב נייד בדיוק אותו דגם שלך וגם לי היו בעיות דומות עם המסך שלא ידעתי את מקורן. למרבה הצער, לפני שהספקתי לפנות לבדוק במסגרת הביטוח של זה, ערכתי איתו סיור בביתי באמצעות הסקייפ – מעשה שהסתיים בהתרסקותו של הנ"ל. חברה נתנה לי את המחשב שלה, משום שזה סבל אף הוא מבעיית המסך (ולכן נדיבותה), אך עדיין עבד. זמן קצר לאחר מכן, קרס המחשב ושבק לכל חי. אני מניחה שהתחמם יתר על המידה וזה התבטא לא רק במסך. קרוב משפחה גם הוא שש להפטר מן האבן שאין לה הופכין ששכבה לה לשוא והעביר אלי. למותר לציין שגם פה המסך היה עם אותה הבעיה, עם אותם הכתמים שהלכו וגדלו. בנוסף, כדי כנראה להוסיף חטא על פשע, הקלידים במקלדת התחילו להתרופף. הרמתי ידיים, שמתי במיחזור וקניתי אסוס. מאז, הוקלו חיי ואני ממליצה. גם הטאבלט שקניתי מאסוס יוצא מהכלל.
    בהצלחה!

כתיבת תגובה

