נשים בדפוס

מכונת כתיבה, כך היה פעם

מכונת כתיבה, כך היה פעם

מישהי פרסמה אתמול מודעה בה הציעה סדנא לכתיבה שיווקית והדגישה במפורש: "הסדנא מיועדת למי שרוצה להתמחות בכתיבה שמוֹכֶרֶת באינטרנט ולא לעורכי לשון/תוכן ו/או לאלה העוסקים במקצועות שאין בהם כסף".

היש צורך להסביר את זה?

חשבתי על כך, שעד שרכשנו מיומנויות חשיבה ולשון, יכולות דיבור והתבטאות, באה הטכנולוגיה והופכת אותנו לרובוטים לא ממש משוכללים. טכנולוגיה היא דבר חיובי ומצוין, אך לא כשהיא מורידה את יכולותינו האינטלקטואליות, עוצרת את התפתחותנו ומפחיתה את תרבותנו.

במקום עושר לשוני, התבטאויות נרחבות ושימוש במלים נרדפות ובפתגמים, עלינו לסבול קיצורים בלתי מוצדקים ושלא במקומם, הברות בודדות ונהמות בלתי ברורות. קריינים מטיסים את המלים מפיהם כאילו היו מטוסי קונקורד, אינם מתחשבים בעובדה שאם יש מאן דהוא המעונין להבין אותם, הרי שאין אוזנו מסוגלת לקלוט את קשקושם. מצד שני, אף אחד אינו ממש סבלני להאזין לזולתו, כך שבעצם אין זה משנה מה אומר פלוני וזורה את דבריו לכל רוח.

לאורך השנים ועם התקדמות הטכנולוגיה, הלכו מקצועות ופסו מן העולם. כנראה שגם העריכה הלשונית היא אחת מהם. אני עדיין זוכרת איך התחלתי לכתוב – בעפרון על דפי נייר. אחר כך התקדמתי למכונת הכתיבה הידנית (מי זוכרת את ריבועי התיקון ואח"כ הטיפקס הנוזלי?), וממש לפני שחשבתי לרכוש מכונת כתיבה חשמלית – הגיע האטארי ומאז רק התקדמתי ובמהירות, יחד עם השכלולים. זמני הביצוע התקצרו משמעותית ואיפשרו לקבל עוד ועוד עבודות, כי היה ביקוש. לכל אדם ו/או מוסד שכיבדו את עצמם היה חשוב להוציא תכנים בלשון נכונה ובלי שגיאות, משום שהיה מי שידע לבקר אותם. כמה מהדור הצעיר יודעים עברית נכונה? אז מה חשוב מה הם כותבים? מי ידע להבחין בשגיאותיהם?

אני גולשת באתרים ברשת והעיניים נחשכות לי ממה שאני רואה. כשאני מעירה לבעליהם בתקוה לפרנסה, התשובה האחידה שאני מקבלת היא שאין להם ענין בלהשקיע בתיקון התכנים, כי "גם ככה האתר מוֹכֵר". זה מה שחשוב – שהאתר מניב ולמה לבזבז כסף על עברית נכונה.

כמה ספרים שיצאו לאחרונה לאור קראתם והבחנתם בבעייתיות שלהם? הדור הצעיר לא ממש קורא, אז מה משנות השגיאות הנוראיות בשפה; והדור שלי – קורא, מתקן בלב ושותק. מי תטרח לכתוב להוצאה כדי להצביע על השגיאות? מי יקשיב שם? אני טרחתי (בשביל הפרנסה, כמובן) והתקשרתי להוצאה מסוימת כדי להציע את שרותי. התשובה שקיבלתי מורכבת (לשון עדינה ל"בעייתית"):

א. יש להם את העורכים שלהם ואין להם צורך בנוספים. העובדה שהעורכים הנוכחיים לא עשו את מלאכתם נאמנה, אינה משנה להם מן הסתם.

ב. יש להם תעריף אחיד, כך שהתשלום מעליב את מי שמיומנת במשלח ידה, אז מה יש פה להתפלא על התרשלותם של אלה שמוכנים לעבוד במחירים העלובים הללו? מי שמשלם בזול, שלא יצפה לקבל מוצר טוב. אני מניחה שאין מצפים.

ג. העבודה נעשתה ונחתמה ואין הם מתכוונים לערוך מחדש ולתקן את השגיאות. הספר נמכר יפה גם ככה, אז למה להתעסק איתו?

מישהו אמר לי פעם, אחרי שהערתי לו על השגיאות הגסות בספרו, שהספר עבר עריכה (ואכן, שֵׁם העורך צוין שָׁם), אם כי הוא מעולם לא קיבל שום הערה לתיקון. אחרי שהראיתי לו שחור על גבי לבן שיש הרבה לתקן, הוא לא ידע מה לענות על העובדה שעבודה רצינית לא נעשתה בספרו. כמו בספרים אחרים ובטקסטים שאנשים מפרסמים בלי להתיחס לעריכה הלשונית.

הבוקר, קראתי כמה עצות מעוד מומחית לכתיבה שיווקית ברשת. אחת מהן היתה: "תכתבו [להעיר שצריך לכתוב "כתבו"?] למכנה הכי נמוך. אל תתחכמו ואל תשתמשו במלים מפוארות ומסובכות. השתמשו בלשון פשוטה ובמשפטים קצרים. ככל שהמסר יהיה פשוט יותר – כך הוא יהיה מכירתי יותר".

ומה עם עברית נכונה? ומה עם עושר לשוני? מה עם תרבות?

מה דעתכן על האתר החדש שלנו שבבניה?

המוזאון לתולדות המחשב האישי בישראל

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה הכטר  On 25 בפברואר 2014 at 13:10

    שרון, רק לידיעתך, באקדמיה עדיין לא נולד החוקר שסבור שאין צורך שמישהו יקרא את עבודתו ויערוך אותה!

    • שרון הר פז  On 25 בפברואר 2014 at 13:33

      תרצה, נולד גם נולד! תתפלאי כמה חוקרים באקדמיה אליהם הופניתי ויתרו על שרותַי והוציאו פרסומים עם השגיאות המקוריות שלהם.

  • תרצה הכטר  On 25 בפברואר 2014 at 15:29

    כשמקבלים מימון לכך מקרן מחקר – אין מי שמוותר על עריכה.
    חוקרים שאין להם מימון מקרן מחקר לא יכולים להרשות לעצמם…
    פרסומים בכתבי עת מובילים מעסיקים עורכים משלהם!
    אם נתקלת בפרסום ובו שגיאות ניסוח – מדובר בכתב עת מסוג נחות…

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: