ספורט פאראלימפי: אומץ ונחישות זה שם המשחק

לבחור בכל יום מחדש איזה בן-אדם אני רוצה להיות

מורן סמואל חותרת פארלימפית זוכת מדליית זהב

מורן סמואל חותרת פארלימפית זוכת מדליית זהב

התמונה הזו מתמקדת באתלטית אמיצה. ניתן לראות איך מציגה בפני המצלמה את מודעתה המלאה להשג שהשיגה וכמה היא גאה בזה. אכן, היא עבדה קשה, היא התאמצה רבות להגיע למקומה בעולם כמנצחת, הן כחותרת והן כשחקנית כדורסל, והתוצאה – היא השיגה את המטרות אותן הציבה לעצמה (מתוך העבודה שהגשתי במסגרת לימודי).

בימים אלה אני לומדת ב-Coursera קורס בשם English Composition I: Achieving Expertise בשביל להתאמן בשפה הזרה הלזו ולרכוש בה כמה מיומנויות, בין היתר גם כדי להשתפר בכתיבה בשפת האם שלי, שהרי אימון תמיד מבורך.

המשימה שלנו בשבוע שעבר היתה לכתוב התרשמות מתמונה המראה את מומחיותה של הדמות. כדרכי בקודש, בחרתי להתמקד בדמות נשית. מתוך הזדהות עם בָּנַי, לירן–  המורה לחינוך גופני ומאמן הכדורסל, וסער – מאמן הכדורסל, בחרתי בנושא ספורטיבי ומי, אם לא החותרת ושחקנית הכדורסל המצליחה מורן סמואל, יכולה לשמש השראה לכל אחד ואחת מאיתנו?

אני זוכרת את הוידאו שעבר ברשת כמו שריפה בשדה קוצים, שהראה את הטעות של המארגנים בניגון ההמנון הלאומי שלנו, איך תפסה הבחורה הנחושה את המיקרופון ובגאוה גדולה שרה את התקוה. הפעם, מעבר לדמעות השגרתיות הזולגות מעיני לשמע ההמנון, היתה התרגשות גדולה על ההשג של הספורטאית – מקום ראשון בתחרות החתירה ההיא באיטליה.

מורן סמואל זוכה במדליית זהב ושרה את התקוה אחרי שהקלטת ההמנון לא נמצאה

 

מתוך העבודה שהגשתי Assignment Project 2:

בתמונה זו אנו רואות את מורן סמואל, הישראלית שזכתה בזהב בחתירה, מיד לאחר זכייתה בתחרות באיטליה. היא יושבת בסירה, אצבעה מורמת בתנועת נצחון כדי ללמדנו שהיא מספר אחת. חיוכה המאושר מחביא בחובו את מאבקה, את המאמצים הכבירים שהיה עליה להשקיע כדי להשיג את השגיה המרשימים. הרצועה הכחולה-כהה באזור החזה מצביעה על היותה אתלטית פאראלימפית. הסירה הותאמה למתחרות/ים בעלות מוגבלויות. יש בה כסא מיוחד ומצופים משני צדיה כדי למנוע מהחותרת ליפול למים. האדוות במים סביב הסירה שלוות, כדי לבטא את השקט לאחר הסערה; עתה, זה זמנה של המנצחת להנות מנצחונה.

סירת חתירה מותאמת לחותרת פארלימפית

סירת החתירה מותאמת לחותרת פארלימפית

מורן סמואל היתה שחקנית כדורסל מקצועית הן בנבחרת הלאומית הישראלית והן בקבוצת כדורסל הנשים בכרמיאל, והשתתפה במשחקי גביע אירופה. ב-2006, בגיל 24, היא התעוררה בוקר אחד ונוכחה לדעת שרגליה משותקות עקב התפרצות מום מולד בכלי דם בעמוד השדרה.

כמי שהיתה שחקנית כדורסל פעילה כל חייה, היה זה עבורה הלם גדול לא להיות מסוגלת לזוז, אך היא החליטה לא להכנע לנכות. היא החלה תהליך שיקום, במהלכו הוזמנה לשחק בנבחרת הנשים בכסאות גלגלים. היא קיבלה הזמנה גם מההתאחדות לספורט נכים להתאמן בחתירה. היתה זו התנסות בתחום חדש לגמרי עבורה, אך היא לקחה על עצמה להתמחות בו ולנצח. היא אמרה:

גיליתי בחתירה אתגר חדש, רק אני מול המים, מול עצמי. בחתירה יש רגעי מדיטציה שמובילים אותי פעמים רבות לדיאלוג נוסף עם הגוף.

(מורן סמואל באתר סלונה)

 

סירת החתירה של מורן סמואל

סירת החתירה של מורן סמואל

הקטגוריה שלה, שנקראת ASW – ARMS AND SHOULDERS WOMEN, כוללת ספורטאיות אשר כתוצאה מהנכות יכולות לחתור רק באמצעות פלג גופן העליון. הן זקוקות לרצועה באזור החזה כדי לאפשר תנועה קדימה מבלי ליפול. בנוסף, הן משתמשות ברצועה באזור הברכיים וכן כפות רגליהן מקובעות לסירה.

כדי להתאים את הכסא בסירה בדיוק למידותיה, נעזרה סמואל באיש מקצוע מיוחד שבונה פרוטזות לקטועי רגליים וידיים. הכסא הוכן מתבנית גבס של גופה, שעליה בנה המומחה תבנית מחומר שנקרא "קרבון" (עשוי מסיבי פחם).

סמואל זכתה במדליית ארד בחתירה באליפות העולם 2011. באומץ לבה ונחישותה ליצג את ישראל בכבוד, היא מעוררת השראה בכולנו להתגבר על מכשולים וקשיים בחיינו. היא כתבה בבלוגה:

 

אני שמחה על הזכות שניתנה לי לרגש כל כך הרבה אנשים, אני מאמינה שכל אחד ואחת מאיתנו אחראים לשמש דוגמא לסביבה שלנו. כאישה וכספורטאית חשוב לי להיות קשובה לסביבה שלי, להיות בדיאלוג ובמפגש מתמיד עם אנשים, ולנסות להשפיע מעצם העשייה החיובית ודרך החיים שלי. לא לקחת כמובן מאליו את המקום שלנו בעולם ולנסות להפוך חסרונות ליתרונות; הדרך שאדם עובר כשהוא מזהה חסרון והופך אותו ליתרון – היא זו שמרגשת, שמשפיעה ונוגעת באנשים אחרים. המגבלה היחידה בחיים היא זו שמציב האדם לעצמו.

למרות שאני עדיין לא אם (גם זה בתכנון), אני מסתובבת בעולם כאילו צועד איתי הילד/ה שעוד לא נולדו והם רואים וערים למעשים שלי, למלים שבהן אני בוחרת להשתמש, להתנהגות שלי כלפי אחרים וכלפי עצמי. כשזוהי נקודת הפתיחה, חריגה מהדרך הזו היא קטנה יותר. זה עשוי להישמע יומרני, מעייף, ואולי בלתי אפשרי – עבורי זה חלק מהאדם שאני רוצה להיות, שאני בוחרת להיות, כל יום מחדש.

(מורן סמואל באתר סלונה)

 

מורן סמואל במדי נבחרת הכדורסל (צילום: בועז רבינוביץ)

מורן סמואל במדי נבחרת הכדורסל (צילום: בועז רבינוביץ)

אני מאמינה שכדי להיות מומחית בכל תחום שהוא, יש צורך להיות קודם כל מוכשרת. אחר כך, יש להציב מטרות, להיות נחושה ולעבוד קשה, לא להרים ידיים למרות כל הקשיים. במאמרו, "מה צריך כדי להצטיין", טוען ג'פרי קולבין ש"אם אין לך כשרון מולד, אין זה משנה – לכשרון אין הרבה או כמעט כלום עם מצוינוּת. אתה יכול להפוך את עצמך לכל מה שתרצה ואפילו להיות מצוין." הוא מוסיף שמדענים ברחבי העולם בחנו השגים של סטודנטים ומצאו כי "אף אחד אינו מצוין בלי שיעבוד על זה. נחמד להאמין שאם תמצא את התחום בו הנך מוכשר מטבעך, תצטיין בו מהיום הראשון, אבל זה לא קורה. אין כל  הוכחה לביצוע ברמה גבוהה בלי נסיון או תרגול… מצוינות אינה ניתנת לאף אחד סתם כך; היא דורשת עבודה קשה מאוד… עקביות הכרחית… כמובן שכמה תכונות חשובות מולדות בחלקן, כמו מבנה פיזי ומידה מסוימת של אינטליגנציה, אך אלה משפיעות יותר על מה שאדם אינו עושה מאשר על מה שהוא עושה." כדי לסכם את טענתו במשפט אחד, הנה במלותיו שלו: תרגול מפיק ביצוע מושלם.

לדעתי, התמונה הזו משקפת את המוטו של מורן סמואל: "אם את בוחרת להסתכל על מכשול ככזה, יש סיכוי שזה יפיל אותך. אם את רואה את המכשול כאתגר – תעשי את המקסימום להתגבר עליו." זה מוטו של מנצחת.

 

ואידך זילי וגמורי…

 

♀♀

קישורים:

♀    מורן סמואל, סיפורה של תקוה פאראלימפית ישראלית, יוטיוב

♀    מורן סמואל זוכה במדליית כסף, איטליה 10.5.14, אתר ההתאחדות לספורט נכים

♀    ארד למורן סמואל באליפות העולם בחתירה לנכים אתר ספורט

♀    מורן סמואל, לא יורדת מהפודיום בלי שירת התקוה, בלוג באתר סלונה

♀    Geoffrey Colvin. What it Takes to be Great. CNN Money/Fortune magazine. Internet site.

Assignment Project 2

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

כתיבת תגובה

