שריפת חזיות Burning Bras

תדמיתה הרווחת של הפמיניסטית המצויה, שהיא לוחמת נחושה, המתחילה כל בוקר בשריפת חזייתה, אחרת השמש אינה עולה עליה ועל העולם. אז קודם כל, כפולניה טיפוסית-חסכנית, קשה לי נורא לחשוב על הבזבוז – הן של החזיות והן של הגפרורים או הגז של המצית. שנית, אולי כדאי שנדע מהיכן נובע המיתוס הזה של הפמיניסטיות כשורפות חזיות?

The widespread common feminist's image, is of a determined warrior who begins every morning with burning her bra, otherwise the sun does not rise upon her and the world. So, first of all, as a typical-frugal Pole woman, it's hard for me to think about the waste – both of the bras and the matches or the gas of the lighter. Second, perhaps we should know where this feminist myth of burning bras comes from?

בנובמבר 1968 נערכה באטלנטיק סיטי שבניו ג'רזי ארה"ב, תחרות היופי "מיס אמריקה". מחוץ לאולם, התאספו מאתיים מפגינות בארגונן של חברות הקבוצה הניו יורקית שנודעה בשם "הנשים הרדיקליות של ניו יורק." הן הביאו איתן כבשה (אני מזל טלה, אגב… אולי זו אחת מסבתותי?), קישטו אותה כמלכת יופי, כולל הסרט והכתר והעניקו לה את התואר הנכסף "מיס אמריקה."

In November 1968, in Atlantic City, New Jersey, USA, the Miss America beauty pageant was held. Outside the hall, two hundred protesters gathered at the organization of the New York group members known as the "New York Radical Women". They brought a sheep with them (I'm an Aries, by the way… maybe it was one of my grandmothers?), adorned her as a beauty queen, including the band and the crown, and awarded her the coveted title of "Miss America."

שיאו של הטקס האלטרנטיבי הזה היה הצבתו של פח אשפה שכונה "פח האשפה של החרות" ולתוכו השליכו הנשים את כל החפצים שסימלו בעיניהן את הדיכוי הנשי: ריסים מלאכותיים, נעלי עקב, גליונות של פלייבוי שנחשב לפּורנוגרפי, מטליות כלים, רולים לשיער, מחוכים וחזיות.

The peak of this alternative ceremony was the placing of a garbage can that was named "The Trash Can of Freedom". The women threw into it all the objects that symbolized oppression of women in their eyes: artificial eyelashes, heels, issues of Playboy which was considered pornographic, dish cloths, hair rollers, corsets and bras.

הפגנת הנשים כנגד תחרות "מיס אמריקה" זכתה לתשומת לב תקשורתית עצומה ולמחרת קבע אחד העיתונים בכותרתו ש"הנשים המשוחררות שרפו חזיות". כך נולד המיתוס שמלוה את הפמיניסטיות עד עצם היום הזה. העובדות הממשיות – שהחזיות נזרקו לפח האשפה יחד עם עוד פריטים כאקט סימבולי – לא היו ממש חשובות.

The women's rally against the Miss America pageant received tremendous media attention and the following day one newspaper stated in its headline that "The Liberated Women Burned Bras". This is how the myth, that to this day accompanies feminists, was born. The actual facts – that the bras were thrown in the trash bin along with more items as a symbolic act – didn't really matter.

שום דבר לא השתנה עד עצם היום הזה: גם אז חיפשו כותרות צעקניות ושטחיות במקום להעמיק ולדון באמת, בהתעלמות מכוונת מהעובדות.

Nothing has changed to this day: even then, they were looking for screaming and superficial headlines instead of deepening and having a real discussing, deliberately ignoring the facts.

 

הגרסא המקוצרת:
סתם ככה, שנדע את תולדותינו, ההסטוריה שלנו (היא-סטוריה), מה שקוראין באנגלית: HERSTORY.

 

The short version:

Just like that, so we will know our history, our HERSTORY.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • בראשית  ביום 25 בינואר 2010 בשעה 18:03

    לא כיניתי את חברת השפע נשית
    יש חברת שפע ובה יש גברים ונשים אין חברת שפע נשית ולא זו היתה כוונתי.
    השאלה מהו פמיניזם? האם הוא עדיין קיים? ולשם מה צריך אותו. אני בעד שוויון מוחלט בכל תחומי החיים כולל הקפיטליסטי והסוציאליסטי ואני לא חושבת שנשים ש"משחקות במגרש של הגדולים" ויתרו על הפאן הנשי שלהן.

  • whisper  ביום 25 בינואר 2010 בשעה 16:19

    בראשית, כאן דובר על פמיניזם
    ואת מתייחסת אל קפיטליזם וסוציאליזם שהם דוקטורינות גבריות, שאין בינן לבין הפמיניזם הרבה, אם בכלל. "צריכות לפעול במסגרת שיש להן" –
    המילה צורך, לא קיימת בלקסיקון של חברה פטריאכלית דכאנית בכל מה שקשור לילדים ונשים – הצורך היחיד הוא צורכו של הפטריאך.
    חברת השפע הנשית, כפי שאת מכנה אותה, אינה נשית, ואינה קיימת, משום שרק אלה שהסכינו לוותר מראש על כל סממן פמיניסטי אמיתי, משחקות במגרש של הגדולים…

  • בראשית  ביום 24 בינואר 2010 בשעה 22:28

    אין ספק שיש דיכוי בעולם
    של נשים של ילדים ואפילו במקומות מסויימים של גברים. לא על זה מדובר. שריפת החזיות לא נעשתה בחברה מדוכאת אלא בחברה דמוקרטית בחברת מותרות שסוגדת לאופנה. מצד שני, צריך לזכור ששינוי מעמדן של נשים צריך לבוא מבפנים. אני מאמינה שרק אנחנו יכולים לשנות את מצבנו. בנאום מאוד מעניין אמר ממציאו של מחשב האפל, צריך לראות כל יום כאילו הוא יומנו האחרון, ואם שאלנו את עצמנו איך אנחנו מרגישים היום ושלוש פעמים התשובה היתה ח-א, אז צריך לשנות. אני לא תמימה לחשוב שנשים בחברות מדכאות, יכולות להרים ראש ולעשות שינוי, מרגע לרגע, או "לשרוף את החזיות שלהן" אבל הן צריכה לפעול במסגרת שיש להן, ולאט להרחיב את "חור החופש" זה אפשרי לדעתי הכל ענין של כוח ואני מאמינה שיש לנשים עוצמה לשנות.
    אם נשים בישראל הם הרוב בקרב העניים חברת השפע הנשית צריכה לעזור בחינוכן של הנשים הנ"ל כדי לשפר את מצבן. אבל כמה פעמים שמענו מנשים שעדיף להן להשאר במצב הזה כי הן תרווחנה יותר כך מאשר אם תצאנה לעבודה? קפיטליזם זה אולי לא טוב אבל סוציאליזם הוא גרוע אף יותר כי הוא מחנך לעצלות…
    בראשית המורה לתנ"ך

  • מיכל  ביום 24 בינואר 2010 בשעה 19:39

    לבראשית
    חשוב לזכור שרוב הנשים בעולם לא נהנות מהזכויות הבסיסיות ביותר ואת כבר רצה למחוזות ההתעשרות והתחבולות וכו'. רוב הנשים בעולם פחות או יותר קשורות בשרשרת למלונה…
    רוב הנשים בעולם חיות בתנאים קשים מאוד וחופש מוגבל מאוד. וגם בארצנו אחוז הנשים העניות גבוה ביותר ורובן לא יכולות אפילו להרוויח את המינימום ואת מדברת על יוזמות.
    מה שבטוח זה שנשים בכל מקום ורמת הכנסה, היו נהנות מחופש גדול יותר אם הגוף שלהן לא היה בסד של חזיות/נעלי עקב/איפור/צביעת שיער/ניתוחים פלסטים וכו' וכו'

  • whisper  ביום 24 בינואר 2010 בשעה 18:10

    בראשית, ברור שכל אישה לגופה
    ויחד עם זאת – זה כל כך קשור לאופנה, ואך ורק לאופנה. ולאידיאל יופי של פסלי שיש מהתקופה הקלאסית, המראה (מלשון ראי), הציורים והתמונות – שכולם חסרי תנועה, בניגוד למציאות היום יומית שהיא בעלת שלושה מימדים 360 מעלות והיא מלאת תנועה.
    כל אחת יכולה להרשות לעצמה כשיש לה יכולת לבחור בלבוש המאפשר נוחות מקסימלית גם בלי חזייה – מה שכיום, אף אחד לא מייצר, משום שאפילו בובות הדיגום , המניקן, מעוצבות כשהחזה שלהן ממוקם כשהוא לבוש חזיה, ואין בינו לבין חזה טבעי ולא כלום.

  • בראשית  ביום 24 בינואר 2010 בשעה 17:44

    וכך צריך
    מי שאין לה צורך בסומך נופלים שלא תשתמש בחזיה… אבל לא כל אחת יכולה להרשות לעצמה להסתובב עם החלק המושפע ביותר מכח המשיכה בגופה של האישה מבלי לתמוך בו…. ולא תמיד הדבר קשור לאופנה. שאגב נקבעת על ידי הומוסקסואלים שרוצים שנשים תראנה כמו הנערים שהם היו רוצים במיטתם…

  • whisper  ביום 24 בינואר 2010 בשעה 17:25

    אנ'לא שורפת חזיות
    אני פשוט לא משתמשת בהן. ועד כמה שהכותרת ההיא צעקנית ושטחית, החזייה הייתה ועודנה סמל של דיכוי נשי (התייחסתי לנושא בפוסט – חזייה? לא בבית סיפרנו!), להחזיק את הסוררים במקום.
    מדהים אותי כל פעם מחדש עד כמה רוב הנשים בטוחות שלבישת חזייה היא חלק אינטגרלי מהתפתחות האישה. משם זה התפתח אל טרנד הליזר המזעזע באיצטלה הגיינית – כמובן, גוף האישה פגום מיסודו, ולכן עלינו להודות בוקר צהריים וערב למעצבים חברות האופנה חברות הפירסום והמדיה שדואגים כולם לתקן את העיוות הנורא הזה שמשום מה עדיין לא תוקן אבולוציונית…
    הידד היאח – הפמינזם לפח!
    (מה לעשות, שרון, נקעה נפשי עד מאוד מהעיוורון הזה שממשיך וממשיך ונדמה שכמעט לא נותנות עליו את הדעת…)

  • בראשית  ביום 24 בינואר 2010 בשעה 16:51

    פמיניזם לא צריך להיות אלים כל כך…
    אתמול בערב בחדשות השבת של ערוץ 10 היתה כתבה מעניינת מאוד על נשים מתחת לגיל 35 שהן מליונריות בזכות עצמן.
    http://news.nana10.co.il/Category/?CategoryID=300629
    בלי לשרוף חזיות, רק עם יוזמה וראש פתוח… ובלי גבריות לפחות אצל אחת מהן הצליחו הנשים האלה להגיעה לצמרת…
    אם נשים לא תעשנה זאת בחכמה לא יהיה להן שיוויון כנאמר
    בתחבולות תעשה מלחמה או לא בכח כי אם ברוחי אמר אדוני…
    בראשית המורה לתנ"ך

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.